Natuurberichten

Pagina 3 van 1029 - 10285 Resultaten

Op 22 en 23 september bezochten duikende onderzoekers de door WNF en ARK Natuurontwikkeling aangelegde oesterbank bij de Borkumse Stenen, een zeegebied in de Noordzee ten noorden van Schiermonnikoog. De oesters die in 2018 zijn..

Lees verder 25 september 2020   6 dgn oud

Sleedoorn heeft vruchten en dikke vacht voor het konijn...

Lees verder 25 september 2020   6 dgn oud

Met enige regelmaat worden vleermuizen aangetroffen als slachtoffer van lijmband aan bomen en vliegenplakstrips in stallen. Lijmbanden en plakstrips worden gebruikt om plaaginsecten te bestrijden. Helaas zijn vleermuizen en vogels..

Lees verder 24 september 2020   6 dgn oud

Van 25 september tot en met 7 oktober is het tijd voor een 'grote' editie van de landelijke bodemdierendagen. Iedereen kan meehelpen om samen te ontdekken hoe het met dat belangrijke maar onderbelichte bodemleven gaat. Je hoeft..

Lees verder 24 september 2020   6 dgn oud

Een zwart-witte vlinder die niet in de vlinderboeken staat: de buxusmot. Deze nieuwkomer uit Azië liet zich voor het eerst in Europa zien in 2006. Sinds 2018 is heel Nederland met deze vlinder 'besmet'. Waar komt deze vlinder..

Lees verder 24 september 2020   1 week oud

Nog steeds dagpauwogen en rijpe hopbellen...

Lees verder 24 september 2020   1 week oud

De herfst is inmiddels weer begonnen en dat is bij uitstek het seizoen van de paddenstoelen. Jaarlijks zijn er ook weer verhalen over paddenstoelenvergiftigingen in de media. Dit natuurbericht zet feiten op een rijtje en geeft..

Lees verder 23 september 2020   1 week oud

GPS-data van jonge rode wouwen uit Nederland laat na het eerste jaar van de studie zien dat de vogels in het broedseizoen vooral de geboorteregio’s gebruiken. Daarnaast bezoeken ze gebieden in buurlanden, waaronder Duitsland en..

Lees verder 23 september 2020   1 week oud

Het stimuleren van natuurlijke vijanden resulteerde in maximaal 75 procent minder eikenprocessierupsnesten en voorkwam overlast. Van de aangetroffen nesten bleek 80 procent volledig leeg gevreten door vogels of volledig..

Lees verder 23 september 2020   1 week oud

Afgelopen weekend werd de ‘Spinnentelling 2020’ gehouden. De top drie is exact hetzelfde als vorig jaar: 1. kruisspin, 2. grote trilspin en 3. venstersectorspin. De kruisspin is voor de achtste keer op rij de winnaar, maar de spin..