Natuurberichten

Pagina 3 van 1070 - 10692 Resultaten

Natte overstromingsvlaktes langs grote rivieren zijn ecologisch zeer waardevol, maar ze komen in Nederland nagenoeg niet meer voor. Onderzoekers hebben uitgezocht waar deze ‘missing link’ in de riviernatuurweer kan terugkeren en..

Lees verder 12 januari 2021   6 dgn oud

Letten op libellen, eidereenden te zien aan de kust...

Lees verder 12 januari 2021   6 dgn oud

Afgelopen zondagochtend kwart voor tien trok de hele Veluwse wolvenfamilie van acht wolven langs één van de camera’s van de Zoogdiervereniging. Op deze zeldzaam scherpe beelden is het de eerste keer dat de hele groep tegelijk op..

Lees verder 11 januari 2021   1 week oud

Waar liefhebbers van dagvlinders een winterrust kennen, loopt het seizoen voor nachtvlinderaars ook in de winter door. Naast enkele robuuste uilensoorten die ’s winters actief zijn, is ook een aantal fragielere spannersoorten als..

Lees verder 11 januari 2021   1 week oud

Konijn en kleine watersalamander zoeken partners...

Lees verder 11 januari 2021   1 week oud

FLORON en Tuintelling.nl organiseerden de Eindejaars Plantenjacht voor het zevende jaar op rij. Plantenliefhebbers gingen tussen Eerste Kerstdag en 3 januari op zoek naar bloeiende planten. In totaal vonden zij 624 wilde of..

Lees verder 10 januari 2021   1 week oud

Walvissen spotten aan de kust en bever zoekt vrouw...

Lees verder 10 januari 2021   1 week oud

De tropische Nepenthes-planten vangen insecten met behulp van hun karakteristieke bekers. Over hoe die vangbekers zich precies ontwikkelen is nog weinig bekend. Met speciale 3D-lasertechnieken ging onderzoekster Rachel Schwallier..

Lees verder 9 januari 2021   1 week oud

Door de hoge temperaturen in november en december kwamen de eerste elzen en hazelaars al heel vroeg in bloei. Door het vochtige weer en de lage temperaturen sinds kerst is de pollenconcentratie laag gebleven. Dit is gunstig voor..

Lees verder 9 januari 2021   1 week oud

Schotse hooglander snoept van braam, frater scharrelt op akker en kwelder...