Natuurberichten

Pagina 3 van 883 - 8827 Resultaten

In een vernieuwend onderzoek naar de rol van groendaken als potentieel habitat voor insecten werd een nieuwe insectensoort voor Nederland ontdekt. Het gaat om de schildwesp Idiasta dichrocera. Het onderzoek toonde verder aan dat..

Lees verder 14 april 2019   1 week oud

Afgelopen zomer en najaar was het heel erg droog in het Brabantse natuurgebied de Maashorst. Als gevolg daarvan zijn recent veel fijnsparren gestorven. Door de letterzetter, een kleine bastkever die onder de schors van de sparren..

Lees verder 14 april 2019   1 week oud

Van 20 tot 22 maart kwamen vijftig experts uit dertien landen in Groningen bij elkaar voor een bijeenkomst over blauwe kiekendieven en velduilen, twee iconische muizenetende roofvogels van het Waddengebied. Het was voor het eerst..

Lees verder 13 april 2019   1 week oud

In de Utrechtse Molenpolder, in de Distelvinkplas, onderzoeken Waternet en de provincie Utrecht de rode Amerikaans rivierkreeft. “Deze exoot uit oorspronkelijk Mexico en het zuiden van de Verenigde Staten, bedreigt ons ecosysteem..

Lees verder 13 april 2019   1 week oud

Tegels eruit, bijenhotels, struingewas, minibosjes, wilgenhutten, wadi’s, buitenlokalen en heel veel avontuurlijke speelelementen erin. Ook het schoolplein van basisschool De Schatkist/SKOzoK in Budel ondergaat binnenkort een..

Lees verder 12 april 2019   1 week oud

De lente barst los en daar horen eendenkuikens bij. De eerste donsjongen van de wilde eend zijn de afgelopen weken al gezien. Dankzij het warme lenteweer verschenen ze een stuk vroeger dan vorig jaar. Maar zijn ze niet te vroeg?..

Lees verder 12 april 2019   1 week oud

In de onlangs verschenen update van hun ‘vleermuis-synopsis’ concludeert Conservation Evidence dat voor een overgroot deel van de toegepaste maatregelen ter bescherming van vleermuizen en hun leefgebied onvoldoende bekend is of..

Lees verder 11 april 2019   1 week oud

Uit nieuw onderzoek in Noord-Holland blijkt dat meerjarige vogelakkers een positief effect hebben op de aantallen dagvlinders, zweefvliegen en bepaalde soorten nachtvlinders. Deze kennis maakt het mogelijk om gericht te werken aan..

Lees verder 11 april 2019   1 week oud

Bewoners en bedrijven van Sint Maarten worden aangespoord om te stoppen met het gebruik van niet-biologisch afbreekbare plastics voor eenmalig gebruik, om bij te dragen aan een schoner en groener Sint Maarten. De gezondheid van de..

Lees verder 10 april 2019   1 week oud

Het Blauwgroen trechtertje heeft sinds de eeuwwisseling een enorme opmars gemaakt in Nederland. Deze opvallende paddenstoel komt sinds kort algemeen op schaars begroeide, zandige en vochtige bodems voor, met name in vochtige..

Lees verder 10 april 2019   1 week oud