Natuurberichten

Pagina 3 van 854 - 8536 Resultaten

Weer is het extreem warm. Hoe gaat de natuur dit keer reageren? De eerste voorlenteverschijnselen kunnen elk moment zichtbaar worden zoals de eerste bloeiende hazelaars. Ondertussen wil een witte paardenkastanje die nog in..

Lees verder 3 december 2018   1 week oud

Door 35 miljoen plantenwaarnemingen in Nederland te combineren met informatie over de gemiddelde temperatuur waar elke plantensoort op de wereld voorkomt is een bijzondere klimaatkaart voor Nederland gemaakt. Voor het eerst wordt..

Lees verder 3 december 2018   1 week oud

Afgelopen zomer startte Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de provincie Noord-Holland met sinusbeheer op de Assendelverzeedijk. Sinusbeheer is een manier van maaien die kan bijdragen aan de biodiversiteit. Uit..

Lees verder 3 december 2018   1 week oud

Een deel van onze zoute wateren valt in de categorie 'beschermde Europese Habitattypen'. De kwaliteit daarvan wordt onder meer bepaald met behulp van als indicator fungerende 'Typische soorten'. De Gewone slibanemoon is zo’n..

Lees verder 2 december 2018   1 week oud

Boeren kunnen deskundige natuurbeheerders zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Environmental Research (WENR) in de Krimpenerwaard. De Natuurcoöperatie Krimpenerwaard heeft hier zowel van de overheid als van het..

Lees verder 1 december 2018   1 week oud

De provincie Gelderland heeft enkele subsidieregelingen vernieuwd met meer aandacht voor biodiversiteit. Er zijn nieuwe regelingen voor soortmanagementplannen en groene schoolpleinen en de bestaande regelingen voor..

Lees verder 30 november 2018   1 week oud

Bodembeweging is actueel. Denk aan de aardbevingen in Groningen of de huizen in veengebieden die scheuren en verzakkingen vertoonden afgelopen zomer door de droogte. Het Rijk gaf op Prinsjesdag aan dat zij een nationaal programma..

Lees verder 29 november 2018   2 wkn oud

Bastiaan Schuit van de Boommarterwerkgroep PWN-NHD stond raar te kijken toen hij de door de cameraval opgenomen beelden zat te bekijken. De camera had al regelmatig boommarters vastgelegd, maar op deze beelden was duidelijk een..

Lees verder 29 november 2018   2 wkn oud

Vlinders en bijen die in graslanden leven zijn met relatief eenvoudige maatregelen te helpen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van De Vlinderstichting, It Fryske Gea en agrarisch collectief It Lege Midden, uitgevoerd in Friesland...

Lees verder 29 november 2018   2 wkn oud

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is vanaf nu partner van Nature Today. De NVWA bewaakt niet alleen de voedselveiligheid en de productveiligheid, maar handhaaft ook onderdelen van de natuurwetgeving. Er zijn drie..

Lees verder 28 november 2018   2 wkn oud