Natuurberichten

Pagina 1188 van 1337 - 13367 Resultaten

Blauwe Kiekendief (Circus cyaneus)www.ivnvechtplassen.org

Natura 2000 gebied de Nieuwkoopse Plassen fungeert momenteel als slaapplaats voor minimaal 33 blauwe kiekendieven. Dat deze bedreigde roofvogelsoort in zulke grote aantallen een gebied als slaapplaats gebruikt, is voor Nederland..

Lees verder 18 februari 2010   12 jaar oud
Parende heikikkers

De afgelopen periode zijn er ondanks de koude weersomstandigheden al verschillende malen kikkers en salamanders gezien. Dit betekent echter niet dat al hun soortgenoten alweer actief zijn. Wanneer de overwinteringsplek voldoet aan..

Lees verder 18 februari 2010   12 jaar oud
vos

De vos die vorige week op Texel werd gevonden blijkt na onderzoek door een dierenarts toch niet van het eiland zelf afkomstig te zijn. Op Texel komen van nature géén vossen voor en het verschijnen van deze soort zou grote..

Lees verder 17 februari 2010   12 jaar oud
Amicodisco virella

Inventarisaties van paddenstoelen leveren regelmatig nieuwe soorten op. Bij nadere beschouwing blijkt dat Nederland de afgelopen 14 jaar ongeveer 7 nieuwe paddenstoelensoorten per maand rijker is geworden. ..

Lees verder 17 februari 2010   12 jaar oud
meervleermuizen met kale plekken

Voor het eerst is op grote schaal onderzoek gedaan naar het voorkomen van kale plekken bij meervleermuizen in relatie tot hun voortplanting. Onderzoekers Anne-Jifke Haarsma en Jacques van Alphen publiceerden hun bevindingen in het..

Lees verder 16 februari 2010   12 jaar oud
kramsvogel

Al een paar dagen worden we bij SOVON overspoeld met meldingen van ‘een rare vogel in de tuin’. In veel van deze gevallen gaat het om de kramsvogel. Omdat het maar blijft winteren leggen kramsvogels hun natuurlijke schuwheid af en..

Lees verder 16 februari 2010   12 jaar oud
perentak klein

Er zijn niet veel vlinders actief met dit koude weer, maar een enkele nachtvlinder wordt wel gemeld. De perentak is daar één van en in minder koude nachten kunnen er meerdere worden gezien. ..

Lepelaar, www.ivnvechtplassen.org

De lente is in aantocht! Uit waarnemingen van geringde lepelaars blijkt dat enkele tientallen dieren die in Afrika overwinterd hebben, inmiddels aan de terugweg naar hun broedgebied in Nederland zijn begonnen. ..

Hazelaarkatjes
Foto: Gertie Papenburg

De Hazelaar is de laatste tijd al een aantal keren langsgekomen op deze site. We bekijken hem nog eens, en wel in de serie over ‘levensvormen’ als voorbeeld van een fanerofyt, oftewel houtig gewas. ..

Lees verder 15 februari 2010   12 jaar oud
Dennenwolfsklauw wikipedia, Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation license, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled 'GNU Free Documentation license'.

Een vrijwilliger van Staatsbosbeheer heeft wolfsklauwen gevonden op de Veluwe, vlakbij Hoog Buurlo langs de A1. Het gaat om dennenwolfsklauw, een zeldzame soort die op de Rode Lijst van planten staat. ..