Natuurberichten

Pagina 1475 van 1568 - 15678 Resultaten

weerschijn

Afgelopen week zijn op vier verschillende plaatsen in het Voorsterbos (Flevoland) grote weerschijnvlinders gezien. De eerste waarneming in 2008 was een grote verrassing, maar nu de zeer zeldzame vlinder op zoveel plekken is..

Bijenorchis
Foto: Wout van der Slikke

In Nederland is de bijenorchis een zeldzame verschijning op gewone plekken zoals opgespoten terreinen, braakliggende akkers en bermen. Wisselvalligheid is troef, planten komen en gaan of slaan soms jaren van bloei over. In de..

zwartkop gadget

In deze tijd van het jaar oefenen jonge zwartkoppen volop hun zang. Voor de zwartkop geldt letterlijk: oefening baart kunst. Pas volgend voorjaar, na een klein jaar hard repeteren, begint het ergens op te lijken...

Lees verder 1 juli 2009   15 jaar oud
wisenten kaft tijdschrift zoogdier van de zoogdiervereniging uitsnede VOOR EENMALIG GEBRUIK

De pilot met de herintroductie van wisenten in Nationaal Park Zuid-Kennemerland (het Kraansvlak) lijkt een succes te worden, zo concluderen onderzoekers Joris Cromsigt en Hubert Kivit in het nieuwste nummer van het populair..

Lees verder 1 juli 2009   15 jaar oud

Bij de jaarlijkse telling van de nesten van purperreigers hebben medewerkers van Natuurmonumenten 86 nesten geteld tegenover 44 in het jaar ervoor. Sinds 1977 is het aantal nesten niet meer zo hoog geweest als dit jaar, met een..

visdief

Het gros van de visdieven is allang weer teruggekeerd naar de Nederlandse broedkolonies. Toch komen er bij SOVON nog steeds meldingen van nieuw aangekomen broedvogels binnen. Dit is opvallend laat en je kunt je afvragen of daar..

spiegeldikkopje klein

Afgelopen weekend is het eerste spiegeldikkopje van 2009 gemeld in de Mariapeel. Het spiegeldikkopje komt alleen nog maar voor in de Peelregio, op de grens van Noord-Brabant en Limburg. De komende weken zijn ze daar goed te..

Syberische grondeekhoorn. Cameraval Zoogdiervereniging

Ten zuidoosten van Weert kwam enkele jaren de Siberische grondeekhoorn voor. Buurtbewoners hadden het beestje in 2007 en 2008 echter alleen als verkeersslachtoffer gezien. Het leek erop dat de soort niet meer voorkwam. Tot de..

Lees verder 29 juni 2009   15 jaar oud
Teunisbloem
Foto: Wout van der Slikke

Om dieren te spotten moet je soms vroeg uit de veren. Of juist in de avondschemer op stap. Planten zijn wat dat betreft minder veeleisend en laten zich in het volle daglicht uitstekend bewonderen. Maar er zijn uitzonderingen. Wie..

Lees verder 29 juni 2009   15 jaar oud
Zeepkruid. Fotograaf Teun Spaans, via Wikipedia vrij gebruik onder GFD-licentie

Volgens de voorspelmodule van De Natuurkalender komt het zeepkruid komende week massaal in bloei. De eerste waarnemingen zijn nu al binnen. Zeepkruid is een echte zomerbloeier; normaalgesproken bloeit hij van juli tot september. ..

Lees verder 28 juni 2009   15 jaar oud