Natuurberichten

Pagina 5 van 1359 - 13587 Resultaten

mosselrif

Wat maakt ecosystemen bestendig tegen klimaatverandering? Een stevige ruimtelijke structuur. Onderzoekers ontdekten een type patroonvorming in ecosystemen dat veel lijkt op een patchwork of lappendekenpatroon dat zich ook – op..

Hazelaar

De Hazelaar is één van de meest algemene struiken in Nederland, maar dat maakt hem niet minder leuk! Het is zo’n beetje de eerste bloeiende plantensoort van het jaar die al voorzichtig het vroege voorjaar aankondigt. Wist je dat..

Erithacus rubecula. Roodborst

Roodborst houdt niet van gezelschap en let op oranje druppelzwam. ..

Dennenspanner

Dat nachtvlinders populair zijn, zien we aan de enorme toename aan waarnemingen. In 2022 zijn we de magische grens van 10.000.000 waarnemingen in Noctua, de meest complete nachtvlinderdatabase in beheer van de Werkgroep..

Fluweelpootje - primair

Fluweelpootjes zijn echte winterpaddenstoelen. Toegegeven, je vindt ze ook wel eens in de zomer, maar de winter is toch het favoriete jaargetijde. In tegenstelling tot veel paddenstoelen kunnen ze prima tegen vorst. Daarom is het..

Grote bonte specht Flickr  CCBYNCND2

Grote bonte specht als tuinvogel en otter laat een poepie ruiken...

Lees verder 23 januari 2023   1 week oud
Microplastic deeltjes van circa 2 mm groot.

De bacterie Rhodococcus ruber eet en verteert plastic. Dat blijkt uit laboratoriumonderzoek door promovenda Maaike Goudriaan van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Op basis van een modelstudie met..