Natuurberichten

Pagina 841 van 1534 - 15331 Resultaten

Vespa crabro, Hoornaar,

Uit een rondgang langs wespenbestrijdingsdiensten in heel Nederland blijkt dat vooral in het zuiden en oosten van het land het aantal meldingen van wespennesten tussen de 30 en 75 procent minder is dan normaal. De zware buien eind..

Lees verder 6 augustus 2016   7 jaar oud
Pandion haliaetus. Visarend

Gistermiddag rond 13 uur heeft in de Biesbosch het eerste ooit in Nederland geboren visarendjong zijn nest verlaten en een eerste vlucht gemaakt. Getuigen zagen dat hij twee grote rondes boven het nest vloog en op een tak ging..

Lees verder 5 augustus 2016   7 jaar oud
Haematopus ostralegus. Scholekster

Op 1 augustus werd op de Maasvlakte een scholekster van minstens 46 jaar oud gezien. De vogel droeg een aluminium ring met een code, die werd afgelezen door vogelaars Hans Keijser en Evert Eijkelenboom. Nooit eerder werd zo’n oude..

Lees verder 5 augustus 2016   7 jaar oud
wasbeer

De waterhyacint, wasbeer, Amerikaanse rivierkreeft en 34 andere uitheemse soorten gaan in de ban. EU-lidstaten zijn vanaf vandaag verplicht soorten op de zogeheten Unielijst te weren en bestrijden...

Lees verder 4 augustus 2016   7 jaar oud
atalanta primair

Om erachter te komen hoe het met de vlinders in de tuin gaat, houdt De Vlinderstichting op 5, 6 en 7 augustus de jaarlijkse tuinvlindertelling. Dankzij deze tellingen krijgt De Vlinderstichting een goed beeld van natuur in stad en..

Lees verder 4 augustus 2016   7 jaar oud
gewone dwergvleermuis

In augustus begint de paartijd van de gewone dwergvleermuis. Net als bij herten en reeën paren vleermuizen in de herfst. In het voorjaar, als de vrouwtjes weer wakker worden, hebben ze geen tijd voor balts en paren. Dan moet de..

Lees verder 3 augustus 2016   7 jaar oud

De Nederlandse Mycologische Vereniging sluit zich aan om dit jaar de "Europese Dag van de Paddenstoel" gestalte te geven. De landen die nu al deelnemen zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Tsjechië. Met..

Lees verder 3 augustus 2016   7 jaar oud
Drijvende waterweegbree

Drijvende waterweegbree is een vrij zeldzame waterplant waarvan niet voldoende bekend is hoe het ermee gaat. Van veel plaatsen is niet bekend of de soort er nog steeds voorkomt. Zoek je mee?..

Lees verder 2 augustus 2016   7 jaar oud
Strandplevier

In 2016 hebben op Texel twee paar strandplevieren gebroed. Dat was sinds 2009 niet meer gebeurd op het eiland, hoewel er in principe genoeg geschikt leefgebied aanwezig is. Maar een paar stille plekken op het strand doet wonderen...

Lees verder 2 augustus 2016   7 jaar oud

Veel planten in de gebieden waar dieren van FREE Nature grazen staan deze weken massaal in bloei. Dat levert prachtige beelden op. Juist nu is het effect van de natuurlijke begrazing goed te zien. Als gevolg van het grazen van..

Lees verder 1 augustus 2016   7 jaar oud