Natuurberichten

Uitgever: Wageningen University

Pagina 37 van 45 - 444 Resultaten

Eikenprocessierupsen die worden aangevallen door een sluipvlieg

De eikenprocessierups heeft zich in 25 jaar tijd vanuit het zuiden over heel Nederland verspreid. Ook de dennenprocessierups rukt op naar het noorden en heeft inmiddels de grens tussen Frankrijk en België bereikt. Een natuurlijke..

Lees verder 14 februari 2016   8 jaar oud
Trompetnarcis in bloei op 8 januari 2016

Afgelopen 15 jaar was het groeiseizoen gemiddeld bijna een maand langer dan 50 jaar geleden door de sterk gestegen temperaturen. Dat zegt bioloog Arnold van Vliet van Wageningen University en coördinator van De Natuurkalender..

Lees verder 7 februari 2016   8 jaar oud
Collage platgeslagen en opgestuurde muggen

Onderzoekers van Wageningen University roepen mensen in Nederland op om tot en met 15 februari via Muggenradar.nl de mate van muggenoverlast te melden en doodgeslagen muggen op te sturen voor analyse. De onderzoekers starten..

Lees verder 24 januari 2016   8 jaar oud
De Snoerworm Cephalothrix simula is in 2012 voor het eerst in de Oosterschelde aangetroffen

Ook in 2015 hield de enthousiaste redactie van Nature Today u op de hoogte van wat er in de Nederlandse natuur gebeurt. 704 berichten werden gepubliceerd. Dat brengt het totaal op meer dan 5700 berichten sinds de start op 20 maart..

Lees verder 19 januari 2016   8 jaar oud
Tekenbeet van vrouwtjesteek

Teken kunnen het hele jaar door actief zijn. Een manier om erachter te komen of u door een teek gebeten bent, is uzelf controleren op teken. Over deze zogenaamde tekencheck is vanuit Wageningen University een onderzoek gaande. Doe..

Lees verder 17 januari 2016   8 jaar oud
Rover Trachelius nadert en verorbert heel behoedzaam het klokdiertje Campanella

De Nederlandse fotomicrograaf Wim van Egmond wint de prestigieuze Nikon Small world in Motion wedstrijd met een video van trilhaardiertjes in een druppel water uit een tuinvijver. Het filmpje is al ruim honderdduizend keer..

Lees verder 26 december 2015   8 jaar oud
Bijen met stuifmeel

De varroamijt samen met het bestrijdingsmiddel imidacloprid benadelen honingbijen bij hun zoektocht naar stuifmeel. Het bestrijdingsmiddel en de bijenparasiet verminderen het vliegvermogen van honingbijen, waardoor bijenvolken..

Lees verder 10 december 2015   8 jaar oud
Dagpauwoog in gras

In de afgelopen zeven jaar is Natuurbericht.nl uitgegroeid tot een gerenommeerd platform waar biologen van meer dan 15 organisaties dagelijks berichten over actuele ontwikkelingen in de Nederlandse natuur publiceren. Natuurbericht..

Lees verder 26 november 2015   8 jaar oud
Koolmees op jacht naar eikenprocessierupsen

Voor het eerst is op film vastgelegd dat pimpelmezen en koolmezen een belangrijke rol kunnen spelen bij de bestrijding van eikenprocessierupsen. Het is inmiddels bekend dat een groot aantal vogels zich te goed doet aan..

Lees verder 4 mei 2015   8 jaar oud
Bunkers van de Nieuwe Hollande Waterlinie  Wiegert Steen

Duizenden steekmuggen werden recentelijk aangetroffen in bunkers van de Nieuwe Hollandse Waterlinie nabij Asperen. Alhoewel deze bunkers bekend staan als geschikte plekken voor overwintering van diverse soorten vleermuizen, kan er..

Lees verder 13 maart 2015   9 jaar oud