Natuurberichten

Pagina 128 van 984 - 9838 Resultaten

Onlangs vroegen we de lezers van Nature Today om mee te doen aan een onderzoek naar het effect van beeldmateriaal op de herkenning van amfibieën en reptielen. Ruim 1500 mensen namen hieraan deel. Ze gaven het vaakst een amfibie of..

Lees verder 30 december 2018   1 jaar oud

Met de GrowApp maken steeds meer mensen timelapse-video’s van de continu veranderende natuur in hun directe omgeving. In Nederland en België werden dit jaar op bijna 4000 locaties foto’s gemaakt van de wisselende seizoenen. Met de..

Lees verder 29 december 2018   1 jaar oud

De Peelrandbreuk met zijn wijstgebieden is aardkundig uniek in Europa. De Peelrandbreuk loopt door heel Oost-Brabant en Limburg, van Oss tot voorbij Roermond. Bij het Brabantse Uden is de breuk goed zichtbaar. Dit najaar werd het..

Lees verder 28 december 2018   1 jaar oud

De provincie Gelderland heeft een nieuw beleid voor ontsnippering vastgesteld. In de afgelopen jaren sloten wij aan bij het Rijksprogramma, door in de omgeving van de rijksecoducten voorzieningen aan te leggen. De komende jaren..

Lees verder 28 december 2018   1 jaar oud

Elk jaar met Oud & Nieuw steken we in Nederland een hoop vuurwerk af om het nieuwe jaar in te luiden. Wat laten we eigenlijk zo massaal ontploffen en hoe schadelijk is dat voor ons en onze lucht? ..

Lees verder 27 december 2018   1 jaar oud

Hoe was 2018 voor de libellen? Welke soorten werden het meest gezien? Aan het einde van het jaar kunnen we terugkijken en zien we soorten die het opvallend goed deden, maar ook een aantal zorgenkindjes...

Lees verder 27 december 2018   1 jaar oud

In 2012 werd, na ruim veertig jaar afwezigheid, de zeer zeldzame schietmot Holocentropus insignis in het Fochteloërveen herontdekt. Hierdoor getriggerd werd in het voorjaar van 2014 een gerichte zoekactie op touw gezet om de..

Lees verder 27 december 2018   1 jaar oud

Planten en de bodem: die horen bij elkaar zoals een kerstboom en ballen. Vind je het rijkste bodemleven dan ook waar de rijkdom aan planten het grootst is? Niet altijd zegt NIOO-onderzoeker Sigrid Dassen. Het onderzoek waarop ze..

Lees verder 26 december 2018   1 jaar oud

Op verschillende plekken in Groningen duiken sinds november tientallen Grauwe Gorzen op. Ze komen op akkertjes met zaaddragende planten af: zogenaamde wintervoedselveldjes. Tellers ontdekken er steeds meer exemplaren van deze erg..

Lees verder 25 december 2018   1 jaar oud

Gooi de kerstdagen eens over een andere boeg: ga met de familie op vogelavontuur en zoek één van de vijf fraaiste winterse watervogels van Nederland. Een beleving, die ook nog goed is voor de gezondheid. Nonnetje, brilduiker,..

Lees verder 25 december 2018   1 jaar oud