Natuurberichten

Pagina 29 van 903 - 9025 Resultaten

Bladetende rupsen blijken hun darmflora sterk te verrijken door het eten van grond. Je ziet zo zelfs effecten van planten die eerder in die grond groeiden als ‘erfenis’ terug in de bacteriën en schimmels in rupsen. Dat schrijven..

Lees verder 20 maart 2019   4 mnd oud

De Heideknotszwam is de laatste decennia bezig aan een comeback. De paddenstoel was in de jaren zeventig en tachtig door verzuring en vermesting een grote zeldzaamheid geworden in Nederland. De Nederlandse Mycologische Vereniging..

Lees verder 20 maart 2019   4 mnd oud

Op The High Tech Campus in Eindhoven zijn ottersporen gevonden. De sporen werden in februari ontdekt in een laagje sneeuw. Deskundigen hebben inmiddels bevestigd dat het daadwerkelijk om ottersporen gaat. De prenten zijn gevonden..

Lees verder 20 maart 2019   4 mnd oud

Vandaag is het de Internationale dag van het geluk. Nederlanders behoren al jaren tot de gelukkigste mensen ter wereld. Maar waar zijn ze gelukkig, en waarom? Om deze vraag te beantwoorden doen Liesbeth Paardekooper en Marion van..

Lees verder 20 maart 2019   4 mnd oud

Een toenemend aantal politieke partijen besteedt in haar verkiezingsprogramma meer aandacht aan boerenlandvogels, vergeleken met vier jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Vogelbescherming Nederland...

Lees verder 19 maart 2019   4 mnd oud

Mediterrane draaigatjes zijn recent gearriveerde invasieve mieren in Nederland. Ze hebben zich binnen enkele jaren goed gevestigd en veroorzaken momenteel op acht plaatsen overlast. Inmiddels zijn er aanwijzingen over de wijze van..

Lees verder 19 maart 2019   4 mnd oud

Bestuurders van de provincie Noord-Brabant, Waterschap De Dommel en de gemeenten Eindhoven en Valkenswaard tekenden eind februari de intentieverklaring om het beeklandschap Warmbeek/Tongelreep toekomstbestendig te maken. Het gaat..

Lees verder 18 maart 2019   4 mnd oud

Zo vroeg in het jaar zijn er nog niet veel vlinders actief. Op de warme, zonnige dagen in februari vlogen wat dagvlinders rond en ook werd een aantal typische voorjaarsnachtvlinders gezien. Voor de voorjaarsuilen, een groep..

Lees verder 18 maart 2019   4 mnd oud

In harde boomzwammen, zoals de tonderzwam, leven soms bijzondere insecten die zich met het zwamweefsel voeden. In de taaie doolhofzwam werd in Nederland nooit een spoor van insectenleven gezien. Totdat in Wolfheze een doolhofzwam..

Lees verder 17 maart 2019   4 mnd oud

Vissers die een zeldzame Europese steur vangen en die melden, mogen vanaf nu op hun boot, schip of kotter een steurenvlag voeren. De eerste vlag werd donderdag 13 maart uitgereikt aan de schipper van de Quo Vadis uit Colijnsplaat...

Lees verder 17 maart 2019   4 mnd oud