Natuurberichten

Pagina 61 van 1012 - 10119 Resultaten

Save the date: Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland gaat op 1 maart weer van start. Op deze zondagochtend zet Vogelbescherming in de uitzending van Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij de broedende vogels aan. De..

Lees verder 25 februari 2020   5 mnd oud

Wat is het verschil tussen een kikker en een pad? 'Een pad heeft een wrat en een kikker is glad.' Dat rijmpje gebruikt Tineke Lous regelmatig, wanneer ze als natuurgids met kinderen aan de waterkant staat. Ze móét dit soort vragen..

Lees verder 24 februari 2020   5 mnd oud

Terwijl de meeste dagvlinders nog weggekropen zitten of als ei, rups of pop zich ergens hebben verstopt in de planten, zijn er al wel flink wat motten actief. Motten, nachtvlinders dus, hebben geen zon nodig om actief te worden en..

Lees verder 24 februari 2020   5 mnd oud

De Europese regelgeving is nog niet effectief genoeg en de implementatie in de EU-lidstaten moet worden verbeterd, zo blijkt uit evaluatie evaluatie van de Europese Aalverordening, die op 18 februari jl. is gepubliceerd. De Good..

Lees verder 23 februari 2020   5 mnd oud

Door de extreem warme winter loopt de ontwikkeling van planten vijf weken voor op de gemiddelde ontwikkeling van vijftig jaar geleden en 2,5 week voor op het gemiddelde van de afgelopen 19 jaar. Hiermee is de start van de lente..

Lees verder 23 februari 2020   5 mnd oud

We waren uitgebreid gewaarschuwd: blijf thuis, code geel en oranje, Ciara kwam eraan. Behalve voor schade en gevaar, zorgen stormen voor nog meer. Onder water in zee blijft het dan ook niet rustig. Hoge golven veroorzaken op de..

Lees verder 23 februari 2020   5 mnd oud

Van de bijna tienduizend hectare nieuwe natuur die Gelderland vóór 2027 moet aanleggen, is 53 procent al klaar. Dat staat in een rapportage over de voortgang van het realiseren van het Gelders Natuurnetwerk...

Lees verder 22 februari 2020   5 mnd oud

Ooit afgevraagd waarom eilanden zoals de Galapagos en Hawaii zoveel unieke vogelsoorten herbergen? Biologen van onder andere Naturalis Biodiversity Center liepen rond met deze vraag, want wat verklaart het aantal vogelsoorten op..

Lees verder 22 februari 2020   5 mnd oud

De bodem zit vol protisten: eencellige organismen die geen dieren, planten, bacteriën of schimmels zijn. Voor het eerst hebben wetenschappers, onder wie Stefan Geisen van het NIOO, in kaart gebracht wat voor protisten je waar kunt..

Lees verder 22 februari 2020   5 mnd oud

In deze zachte winter van 2020 is de amfibieëntrek in februari al lokaal op gang gekomen met twee piekjes rond 1 en 16 februari (zowel padden als salamanders). Het hoogtepunt wordt de komende weken verwacht, de dagelijkse..

Lees verder 21 februari 2020   5 mnd oud