Natuurberichten

Pagina 7 van 915 - 9148 Resultaten

Uit onderzoek van Wageningen Marine Research blijkt dat mosselkwekers, natuurorganisaties, beleidsadviseurs bij de overheid en wetenschappers verschillende ideeën hebben over hoe de natuur functioneert, en hoe je moet omgaan met..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

We krijgen steeds vaker te maken met extremer weer ten gevolge van klimaatverandering. Tegelijkertijd staat de energietransitie voor de deur; we moeten omschakelen naar alternatieve brandstoffen. En dan neemt de biodiversiteit ook..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

Op verschillende plekken in Nederland zijn dit jaar zadellibellen opgedoken. Dit waren zwervers uit het zuidoosten. Ze zijn samen met de distelvlinders uit de omgeving van Israël gekomen. Tot nu toe waren er, als er al..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

Stierenkuilen bieden vestigingsplekken voor de zeldzame schoorsteenwesp Odynerus melanocephalus. Deze wesp gedijt in kruidenrijke natuurontwikkelingsgebieden, maar wil er dan wel graag een stukje bodemwoeling bij. In een..

Lees verder 21 augustus 2019   4 wkn oud

Staalsteeltjes zijn paddenstoeltjes waarvan de meeste soorten in groepjes in schrale, al dan niet drassige graslanden kunnen worden gevonden. Veel natuurliefhebbers hebben nog nooit staalsteeltjes gezien, want vrijwel alle soorten..

Lees verder 21 augustus 2019   4 wkn oud

We spreken met Henny Brinkhof die bezig is met aanplant van wilgen. Met gebruik van de provinciale subsidie wijstgronden heeft hij drie percelen van 6½, 3½ en 1 hectare wijstgrond aangekocht. Over het laatste perceel loopt de..

Lees verder 20 augustus 2019   4 wkn oud

Ontiegelijk dik worden, daar zijn veel trekvogels nu druk mee. Ook in uw tuin zijn vogels bezig zich vol te eten. Want met voldoende brandstof aan boord kunnen ze hun lange reis zuidwaarts volbrengen. Daar is soms een..

Lees verder 20 augustus 2019   4 wkn oud

Het is nu heidelibellentijd. Heidelibellen zijn voor veel mensen een moeilijke groep om op naam te brengen. Van de drie algemene soorten (steenrode, bruinrode en bloedrode heidelibel) lijken zelfs de namen op elkaar. Deze soorten..

Lees verder 19 augustus 2019   1 maand oud

Vleermuisliefhebbers kunnen het weekend van 23 tot en met 25 augustus 2019 hun hart ophalen tijdens een van de ruim zestig excursies tijdens de Nacht van de Vleermuis 2019. Wie daar geïnspireerd raakt, of dat al was, kan op 24 en..

Lees verder 19 augustus 2019   1 maand oud

Een nieuwe studie bewijst dat de levenscyclus van de processierups met grondnesten een stuk ingewikkelder wordt. Rupsen met brandharen komen dan opeens pas in juni tevoorschijn. Dat is ruim nadat preventieve bespuitingen worden..