Natuurberichten

Uitgever: FREE Nature

Deel deze pagina

Pagina 11 van 13 - 125 Resultaten

De winter wil dit jaar nog niet echt op gang komen. Behalve een koude week begin december liggen de temperaturen veel hoger dan gemiddeld. Toch worden de grote grazers goed in de gaten gehouden. Niet dat we ons direct zorgen..

Lees verder 10 januari 2013   7 jaar oud

Al ruim 20 jaar zet FREE Nature zich in om runderen en paarden te verwilderen. Slechts een beperkt aantal rassen komt hiervoor in aanmerking en al deze rassen hebben van nature al een smalle genetische basis. Selectie van dieren..

Lees verder 28 december 2012   7 jaar oud

Op woensdag 19 december vertrekt een groep van 27 koniks van FREE Nature richting de bergen in Spaans Cantabrië. Hier gaan ze leven in een unieke wildernis met tal van anderen wilde soorten...

Lees verder 19 december 2012   7 jaar oud

Waar gegeten wordt, wordt gepoept. En van deze mest profiteren weer tal van soorten. En misschien klinkt het wat gek, maar zelfs de manier van poepen kan van belang zijn. Onlangs is in de Millingerwaard op een oude koniklatrine..

Lees verder 13 december 2012   7 jaar oud

Tijdens een vangactie van de konikpaarden in het Geuzenbos bij Oostvoorne viel op dat de manen van de koniks vol zaten met plantenzaden. Het bleken zaden van veldhondstong te zijn. Hieruit blijkt dat Koniks bijdragen aan de..

Lees verder 29 november 2012   7 jaar oud

Waar het voorjaar synoniem staat voor nieuw leven, staan we in het najaar stil bij eindigheid en dood. Bladeren sterven af; gras kleurt van fris groen naar oud geel. Treurig? Nee, er is immers geen leven zonder dood. Dat geldt ook..

Lees verder 15 november 2012   7 jaar oud

In een natuurlijk ecosysteem zijn vele samenwerkingsverbanden te vinden. Allerlei planten en dieren hebben nut van elkaars manier van leven en helpen elkaar een handje. Dieren faciliteren elkaar op allerlei manieren. Met name in..

Lees verder 1 november 2012   7 jaar oud

Planten hebben de meest fantastische manieren om zichzelf te verspreiden. Via wind, water, of met behulp van dieren. De Grote klis is zo’n soort die dieren gebruikt om haar zaden te verspreiden. In natuurgebieden met grote grazers..

Lees verder 18 oktober 2012   7 jaar oud

Runderen zijn erg sociale dieren, met een sterk kuddegevoel en onderlinge familie- en vriendschapsbanden. Bij FREE Nature leven runderen in sociale kuddes. In een sociale groep dieren worden elk jaar kalveren geboren. Dat betekent..

Lees verder 4 oktober 2012   7 jaar oud

Dinsdag 18 september vertrokken 38 koniks uit de Millingerwaard naar Letland. Hiermee wordt de bestaande kudde van 81 dieren bijna gehalveerd. Dit lijkt heel heftig, maar toch is het goed voor de ontwikkeling van het gebied...

Lees verder 28 september 2012   7 jaar oud