Natuurberichten

Pagina 1 van 1291 - 12908 Resultaten

scheefbloemwitje ijzerhard - primair

Het scheefbloemwitje is nog geen tien jaar in ons land, maar komt al vrijwel overal voor. Toch zijn er in het noorden en noordwesten ook nog veel plaatsen waar er nooit een is gezien. Nu, in augustus en september, zwerven..

Lees verder 18 augustus 2022   2 uur oud
Harig Wilgenroosje

Harig wilgenroosje vol pluis en flitsende blauwvleugelsprinkhaan...

Lees verder 18 augustus 2022   2 uur oud

Huiszwaluwen zijn echte cultuurvolgers. Ze metselen hun nestjes aan onze huizen vast. In Breda inventariseert Stadsvogeladviseur Willem Veenhuizen namens de West-Brabantse Vogelwerkgroep het aantal bewoonde huiszwaluwnesten. De..

Lees verder 17 augustus 2022   21 uur oud
Ooijpolder, Nijmegen

Dit jaar is het Soortenjaar Gelderse Poort, met als doel minstens 5.000 verschillende dier- en plantensoorten te vinden in de Gelderse Poort. Veel vrijwilligers zetten zich in, met succes: vrijdag 12 augustus werd de 5.000..

Lees verder 17 augustus 2022   1 dag oud
Bonte vliegenvanger Saxifraga

Vogels op trek en zoek smal vlieszaad...

Lees verder 17 augustus 2022   1 dag oud
Screenshot from time-lapse of the Indo-Pacific sponge Chelonaplysilla sp. Credit: Daniel Stoupin (Current Biology Kornder et al.)

Sponzen behoren tot de oudste dieren op aarde en spelen een belangrijke rol in veel ecosystemen onder water. Uit een nieuwe studie van UvA-onderzoeker Niklas Kornder en collega’s blijkt dat sponzen 'niezen' om hun waterkanalen..