Natuurberichten

Pagina 1 van 1210 - 12092 Resultaten

Descurainia bourgaeana van Tenerife, vulkaan Teide

Planten die meer dan een eeuw geleden verzameld zijn, zijn nog steeds belangrijk voor de wetenschap. Onderzoekers van Naturalis gebruiken ze nu om een stamboom van het plantenleven te bouwen...

Lees verder 22 januari 2022   4 uur oud
Slobeenden

Slobeend in de winter en roggeneieren op het strand...

Lees verder 22 januari 2022   5 uur oud
Eikelmuis

Iedereen in Nederland kent de eikelmuis, dat is het doel van het Jaar van de Eikelmuis 2022. De eikelmuis is met zijn zwarte boevenmasker en sierlijke pluimstaart het meest bedreigde knaagdier van Nederland. Maar niemand kent de..

Lees verder 21 januari 2022   23 uur oud

Europa zet grote stappen om natuur te beschermen: een nieuwe wet moet de Europese markt vrijwaren van producten gelinkt aan ontbossing. Overheden – waaronder de Nederlandse – en het Europees Parlement staan op het punt de wet te..

Lees verder 21 januari 2022   1 dag oud
Huismus Saxifraga

Leer de mussen om het huis beter kennen...

Lees verder 21 januari 2022   1 dag oud
Klokjesdikpoot

Deze winter organiseert EIS Kenniscentrum Insecten drie gratis online thema-avonden, in samenwerking met IVN Natuureducatie. Op deze avonden komen diverse aspecten van insectenonderzoek aan bod: projecten van EIS, het tellen van..

Lees verder 20 januari 2022   1 dag oud
scheefbloemwitje ei-afzet

Het scheefbloemwitje heeft een spectaculaire opmars gemaakt in Europa en ook in ons land. In tien jaar tijd is de soort in Europa duizend kilometer opgeschoven naar het Noorden. In Nederland is die uitbreiding ook te zien. Vanaf..

Lees verder 20 januari 2022   1 dag oud
Bunzing

In Zuid-Holland is een bunzing aangetroffen met de zeer ziekmakende vogelgriepvariant H5N1. Elders in Nederland blijken ook vossen besmet te zijn met het virus, zo blijkt uit onderzoek van het Dutch Wildlife Health Centre, de..

Lees verder 20 januari 2022   2 dgn oud
Drieteenmeeuw Saxifraga

Drieteenmeeuw overwintert en meidoornspanner vliegt...

Lees verder 20 januari 2022   2 dgn oud
Ellen Weerman

Sinds 1 januari is Ellen Weerman lector ‘Klimaatrobuuste Landschappen: verbinden van landbouw en natuur’ bij het NIOO en HAS Hogeschool. Het gezamenlijke lectoraat richt zich op de vraag hoe alternatieve vormen van landbouw kunnen..

Lees verder 19 januari 2022   2 dgn oud