Natuurberichten

Pagina 1142 van 1530 - 15295 Resultaten

Eenmalig gebruik. Kokerjuffers. De voorste pootjes zijn duidelijk gezien;  het achterlijf is ingepakt met een laagje steentjes.

Dit najaar werden zeer zeldzame soorten, waaronder de schietmot Goera pilosa en de beekrombout, aangetroffen in de Snelle loop bij Landgoed Nederheide in Noord-Brabant. Afgelopen voorjaar legde het Waterschap Aa en Maas dood hout..

Lees verder 7 december 2012   11 jaar oud
boomblauwtje berk klein

Het afgelopen jaar zijn er veel minder vlinders geteld dan het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Met name in juli, normaal de topmaand voor vlinders, vielen de aantallen tegen. Maar was 2012 een slecht jaar voor de..

Amerikaanse ooglapmot

Eén van de redenen waarom Amerikaanse eiken niet geliefd zijn bij natuurbeheerders is dat ze weinig bijdragen aan lokale biodiversiteit. Op Amerikaanse eik vind je amper 20 soorten insecten, terwijl er dat op Zomereik minstens 400..

Pallas eekhoorn

Half december 2011 is de Zoogdiervereniging in samenwerking met de gemeenten Weert en Leudal, Natuurmonumenten, de Provincie Limburg en het Rijk begonnen met het wegvangen van de uitheemse Pallas’ eekhoorn. Die vangactie verloopt..

Lees verder 6 december 2012   11 jaar oud

Want alleen als een paard of een koe zijn sporen met het gras naar binnen smikkelt
Komen deze bij het verlaten met de poep weer naar buiten gewikkeld...

Lees verder 5 december 2012   11 jaar oud
tuinvijver

Nu de eerste nachtvorst een feit is en er sneeuw begint te vallen staat koning winter echt voor de deur. U heeft nu de kans om de overwinterende amfibieën en vissen in uw vijver of nabijgelegen sloot te redden van de..

Lees verder 5 december 2012   11 jaar oud
Kolgans

Op dit moment zijn er duizenden kolganzen in en rond de Nieuwkoopse Plassen te zien. In het plassengebied vinden de vogels voedsel en rust om de winter door te komen. Bij zonsopgang stijgen de dieren massaal op uit de Groene..

Knautiabijvrouwtje, eenmalig gebruik

De knautiabij is een grote en fraaie solitaire bij die enkel bloemen bezoekt van beemdkroon. Net als haar waardplant kent ze een beperkte verspreiding. Recent onderzoek in provincie Vlaams-Brabant resulteerde in een completer..

Lees verder 4 december 2012   11 jaar oud
Boerenzwaluw met geolocator. Te gebruiken in andere media, na toestemming fotograaf (voor publicatie).

Vijftig boerenzwaluwen werden in 2011 voorzien van een chip op hun rug. Met deze ‘geolocator’ was het mogelijk om de trekroute en overwinteringsplaatsen van deze vogels vast te leggen. Deze zomer werden de geloggerde zwaluwen..