Natuurberichten

Pagina 1159 van 1532 - 15318 Resultaten

Omslag Zoogdier herfst 2012

Het is alweer bijna 25 jaar geleden dat de bevers werden teruggebracht in Nederland. Het is hen goed gegaan, maar hoe zonnig ziet de toekomst er voor de bever uit? En waar moeten we als mensen rekening mee gaan houden? In het..

Vliegenzwam

Het paddenstoelenseizoen is weer aangebroken. Er is echter nog steeds veel onbekend over hoe het met de verschillende soorten in Nederland gesteld is. Daarom is het Paddenstoelenmeetnet op zoek naar vrijwilligers die paddenstoelen..

Eekhoorntjesbrood & vliegenzwam

Alsof iemand een startschot heeft gegeven, schoten paddenstoelen de voorbije week massaal uit de grond. Een groter contrast met de voorgaande maanden was haast niet denkbaar: tot half september ging 2012 de boeken in als een..

rugstreeppad

De rugstreeppad is een dynamische soort van de Habitatrichtlijn die zich vaak jarenlang in lage dichtheden in het landschap verborgen houdt om dan toch opeens weer op te duiken. Oude waarnemingen hebben dan ook zeker nog betekenis..

dode merel

Dit jaar stierven in Duitsland al honderdduizenden merels aan het Usutu-virus. In sommige steden hakte het virus er zodanig dat er in hele wijken bijna geen merel meer in de tuinen te vinden was. Het lijkt een kwestie van tijd..

Beerdiertje

Een waterdruppel onder de microscoop toont een wereld vol wonderbaarlijke levensvormen. Hierbij geldt één vuistregel: hoe meer leven, hoe beter de waterkwaliteit. Dit geldt zeker voor groepen met veel kwetsbare soorten, zoals de..

Lees verder 9 oktober 2012   11 jaar oud
Vogels tellen in de Blauwe Kamer bij Rhenen (U)

Tijdens de landelijke vogelteldag op 6 oktober is de vink het vaakst geteld, maar liefst 41.066 keer. De vink werd gevolgd door de spreeuw en de kievit. Zaterdag telden duizenden vogelaars over het hele land op meer dan 150..

Lees verder 9 oktober 2012   11 jaar oud
Stuivend duin. Deze foto mag alleen gebruikt worden bij nieuwsbericht Natuurmonumenten 8 oktober 2012

Op vrijdag 5 oktober gaf gedeputeerde Jaap Bond (provincie Noord-Holland) het startsein voor het doorgraven van de zeereep op vijf plekken tussen Bloemendaal en IJmuiden. Dit zorgt voor verstuiving van de duinen, essentieel voor..

vogelspotters in Armenië

Op 6 en 7 oktober 2012 werd de vogeltrek bestudeerd in 33 Europese en Centraal-Aziatische landen. Meer dan 64.000 mensen namen deel aan de 12de editie van EuroBirdwatch, een organisatie van BirdLife International. In totaal werden..

Lees verder 8 oktober 2012   11 jaar oud

In oktober zijn de herfstuilen actief. In niet te koude nachten zijn diverse soorten te zien op licht of op zoetigheid zoals bloeiende planten, rottend fruit of speciale stroop die op bomen wordt gesmeerd...