Natuurberichten

Pagina 1256 van 1521 - 15209 Resultaten

zwartkop thumb

Deze periode van het jaar is een beetje een tussenperiode. Alle broedvogels zijn klaar met het broedseizoen, maar zijn nog niet vertrokken naar het zuiden. Er gebeurt niet zoveel, zo lijkt het. Hoewel er vele miljoenen vogels..

Lees verder 26 juli 2011   12 jaar oud

Al eerder berichtten we over lege vlinderstruiken. Menig al wat oudere vlinderliefhebber denkt weemoedig terug aan ‘vroeger’, toen buddleja’s nog afgeladen waren met vlinders. Maar klopt dat ook, of speelt ons geheugen spelletjes..

Lees verder 26 juli 2011   12 jaar oud
logo jaar van de vleermuizen

Dit jaar is het Jaar van de Vleermuizen. Een logische vraag is dan: hoe gaat het met de vleermuizen in Nederland? Vleermuisonderzoeker Herman Limpens licht dit toe in het nieuwste nummer van Zoogdier. Bovendien heeft het Centraal..

Lees verder 25 juli 2011   12 jaar oud
Welriekende ganzenvoet

Het rivierengebied bij Nijmegen werd de afgelopen weken overspoeld met wandelaars. Meer dan 80.000 voeten marcheerden langs de Waal. Inmiddels is de rust weergekeerd. Wie nu langs de Waal loopt treft er vooral ganzenvoeten. Zowel..

Lees verder 25 juli 2011   12 jaar oud
Zeearend

Al de hele zomer verblijven drie zeearenden in het waterrijke, uitgestrekte natuurgebied de Biesbosch. Een van de vogels is een jong uit de Oostvaardersplassen. Het is een vrouwtje dat in 2008 in het natuurgebied bij Almere..

Lees verder 24 juli 2011   12 jaar oud
Hoornaar

De verkoopcijfers van bestrijdingsmiddelen bieden interessante inzichten in de ontwikkeling van wespen door het jaar heen. Ze geven mede aan dat het wespenoverlastseizoen is begonnen. Van de verschillende wespensoorten zijn het..

Lees verder 24 juli 2011   12 jaar oud
Grutto, vrouwtje

Na het succesvolle broedseizoen van 2010 is 2011 voor de weidevogels in de Friese weidevogelgebieden van Natuurmonumenten eveneens een goed jaar...

Lees verder 23 juli 2011   12 jaar oud
Korhoen, man

Drie natuurorganisaties zijn gestart met een zenderonderzoek, om inzicht te krijgen in de overlevingskansen van het korhoen op de Sallandse Heuvelrug...

Tadorna ferruginea Casarca Saxifraga Piet Munsterman

Op de Natte Hond, in het Eemmeer bij Blaricum (NH), zijn de afgelopen weken grote aantallen casarca’s waargenomen. Er werden hier in juli, net als vorig jaar ruim 600 casarca’s geteld. Nergens in West-Europa worden er zoveel..

slapende mannetjes langhoornbij

De recente zomerdip speelt niet alleen terrasjesgasten en festivalgangers parten, ook insecten moeten een schuilplaats zien te vinden tijdens ongunstige weersomstandigheden. Wilde bijen hebben hiervoor verschillende strategieën..