Natuurberichten

Pagina 1476 van 1568 - 15678 Resultaten

Uit het hele land kwamen de afgelopen weken weer waarnemingen binnen van een bijzonder natuurfenomeen: de paddenregen. Met honderden, soms zelfs duizenden, tegelijk komen kleine net gemetamorfoseerde kikkertjes en padjes het land..

Lees verder 28 juni 2009   15 jaar oud
witgatje, www.ivnvechtplassen.org

Het is een komen en gaan van vogels. De laatste voorjaars- en zomergasten zijn nog niet gearriveerd, of het najaar lijkt alweer begonnen. Momenteel neemt het aantal meldingen van doortrekkende steltlopers toe, met name die van..

Lees verder 27 juni 2009   15 jaar oud
Wrattige mosdierslak

In de zomer en het najaar verschijnen de mosdiertjes aan de Nederlandse kust, en met hen hun consumenten. De afgelopen weken mochten we in de Oosterschelde alweer voor het elfde opeenvolgende jaar het voor onze kust schaarse..

Lees verder 27 juni 2009   15 jaar oud
Juveniele zeearend. Foto: Vincent Wigbels, Staatsbosbeheer. GNU-licentie

Het zeearendjong uit de Oostvaardersplassen (Flevoland) is op 19 juni uitgevlogen. Deze vogel is het vijfde jong dat met succes in het natuurgebied is groot gebracht. Het jonge mannetje is eerder uitgevlogen dan gedacht; de..

Egelbaby

De eerste egelbaby’s van het jaar zijn geboren. Dat heeft de Stichting Vogelklas Karel Schot gemeld bij de Zoogdierverening. Nog pas enkele dagen geleden konden we melden dat de paringsperiode in volle gang is, en nu dus al de..

Breedsporig mosschijfje
Octospora roxheimii
Gerben Winkel

Natuurontwikkeling heeft de laatste jaren veel in het nieuws gestaan door het op deze plaatsen opduiken van verdwenen gewaande planten. Veel minder bekend is dat natuurontwikkeling ook zeldzame paddenstoelen zoals het breedsporig..

Kiemplantje van ambrosia. Gemaakt op 19 juni 2009 Ritsema bosweg te Wageningen

De eerste waarnemingen van kiemplantjes van de hooikoortsplant ambrosia zijn weer binnengekomen op www.natuurkalender.nl. Sinds de herfst van 2006 is er jaarlijks aandacht voor de toename van ambrosia in Nederland. Het aantal..

roodoog klein

De afgelopen dagen is de kleine roodoogjuffer flink gaan vliegen. Op sommige plaatsen is deze soort nu al talrijker dan de grote roodoogjuffer, die in mei het meest gezien werd. Deze twee juffers lijken op elkaar, maar zijn goed..

Donaubrasem gadget

Door de toegenomen handel in vissen, (on)bewuste uitzettingen, via ballastwater van schepen of het verbinden van rivierensystemen middels kanalen; van alle kanten komen er nieuwe vissoorten in Nederland terecht. Eén van deze..

Lees verder 25 juni 2009   15 jaar oud
Oeverkruid gadget

Afgelopen week onderzochten vrijwilligers van FLORON de omgeving van Weert. Alle plantensoorten die ze in hun onderzoeksgebied tegenkwamen werden genoteerd. Deze streek was vroeger floristisch zeer rijk, maar vorige eeuw ging veel..

Lees verder 25 juni 2009   15 jaar oud