Natuurberichten

Pagina 8 van 1551 - 15503 Resultaten

Een strandplevier loopt op het strand van Ameland naar zijn nest om te gaan broeden. De foto is in het kader van nestonderzoek en op een zorgvuldige manier gemaakt. Foto: Johan Krol

Vogels die op het strand broeden, met name kwetsbare vogels als de dwergstern en bontbek- en strandplevier, hebben het moeilijk. Nu de zon zich weer vaker laat zien, ligt verstoring op de loer. Bijvoorbeeld op het strand door..

Grienden (Globicephala melas) bij de Lofoten eilanden

Op 9 april 1825 vond op Tholen een massastranding van grienden plaats. Op basis van informatie uit museumcollecties is een zo compleet mogelijke reconstructie gemaakt van wat er nadien met de dolfijnachtigen is gebeurd. Daaruit..

Bonte vliegenvanger Saxifraga

De vliegkunsten van de bonte vliegenvanger en heb je al een schorsmarpissa gezien?..

Nestvorming eikenprocessierupsen

Rond deze tijd krijgen de eikenprocessierupsen brandharen en gaan ze nesten vormen. Ze zijn er vroeg bij. We verwachten een lage plaagdruk door het lage aantal vlinders dat vorig jaar geteld is. Het blijft afwachten of dit jaar..

Geul-overstroming juli 2021

‘Wolkbreuk in Friesland zet straten blank’ en ‘Wateroverlast in Limburg, campings ontruimd’, maar ook ‘Langste files van het jaar door hevige regenval’. Zomaar een paar krantenkoppen van de afgelopen week. Op sommige plekken in..

Grutto's

De Portugese regering ziet definitief af van Montijo als locatie voor een nieuw vliegveld bij Lissabon. Dat is goed nieuws voor de honderdduizenden vogels die in de monding van de Taag broeden, foerageren en rusten tijdens de..

gewone grootoorvleermuis

Welke vleermuizen herken jij? En kleine koolmeesjes wagen de grote sprong de kast uit. ..

Zwervende pantserjuffer - primair

De zwervende pantserjuffer is een beetje een mysterieuze soort. De naam zegt het al: hij zwerft. Je kunt hem dus treffen op plaatsen waar je hem niet verwacht. Vorig jaar, in 2023, was dat meer dan ooit het geval. Dit heeft te..

Lees verder 23 mei 2024   2 wkn oud

Na een succesvolle eerste ronde van het Stimuleringsfonds van Groene Bondgenoten is de tweede ronde gestart. Het fonds is door Groene Bondgenoten in het leven geroepen om samenwerking tussen vrijwilligersgroepen te stimuleren en..

wielewaal

Wielewaal opvallend onopvallend en ga op zoek naar de zigzagtijger...