Natuurberichten

Pagina 3 van 895 - 8946 Resultaten

Met de komst van de gemeente Vijfheerenlanden naar de provincie Utrecht per 1 januari, is er elfhonderd hectare beschermde natuur bij gekomen. Bij bescherming en beheer is een belangrijke rol weggelegd voor René Garskamp,..

Lees verder 8 juni 2019   1 week oud

In de toekomst treffen we door klimaatverandering mogelijk vaker giftige algen in onze kustwateren aan. Onderzoekers Karen Brandenburg en Dedmer van de Waal van het NIOO raden dan ook aan om dit nauwlettend in de gaten te houden..

Lees verder 7 juni 2019   1 week oud

Het Wereld Natuur Fonds, ministerie LNV, RVO, BoerenNatuur en WUR (WEnR) vragen je hulp bij het verzamelen van 4000 actuele foto’s van kruidenrijke graslanden in Nederland. Tot 15 juni kun je kruidenrijke graslanden fotograferen..

Lees verder 7 juni 2019   1 week oud

De iepenpage is een zeldzame vlinder die zich sinds 2014 heeft uitgebreid. Door onderzoek van De Vlinderstichting is meer bekend geworden over de leefwijze. Met gericht zoeken op de juiste plekken en op de juiste manier, en ‘leren..

Lees verder 7 juni 2019   1 week oud

Wanneer in het oosten de eerste paarse gloed aan de hemel verschijnt om een ochtend in juni aan te kondigen, klinkt vanuit een ruigte met brandnetels en bramen een eindeloze serie van vogelimitaties: een zingende bosrietzanger! De..

Lees verder 7 juni 2019   1 week oud

De grote vos was nagenoeg verdwenen uit ons land, maar dat lijkt nu te veranderen. De afgelopen jaren werden er al regelmatig vlinders gezien, maar bewijs voor voortplanting werd slechts sporadisch gevonden. Nu zijn er op..

Lees verder 6 juni 2019   1 week oud

De levensfase waarbij de eikenprocessierups brandharen heeft is sinds de laatste week van mei nagenoeg overal bereikt. Nestvorming is inmiddels duidelijk zichtbaar in de bomen aanwezig. Door het noodweer van de afgelopen twee..

Lees verder 6 juni 2019   1 week oud

Bijna een derde van alle mariene soorten zijn te vinden op of rond koraalriffen. De snelle afname van koraalriffen is dan ook een grote zorg. Om koralen als geheel beter te begrijpen, hebben wetenschappers eukaryotische..

Lees verder 6 juni 2019   1 week oud

Afgelopen weekend ging het seizoen voor de Zoldertellingen van Vleermuizen 2019 van start. Al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw worden overal in Nederland zolders en torens bezocht om te zoeken naar (sporen van)..

Lees verder 6 juni 2019   1 week oud

Vaar mee met het Wereld Natuur Fonds en ARK Natuurontwikkeling naar het nieuwe vogel- en viseiland Bliek in het Haringvliet, en spot de eerste broedende vogels. Leer van onze experts meer over onze unieke Nederlandse deltanatuur. ..