Natuurberichten

Pagina 2 van 922 - 9216 Resultaten

Het kaasjeskruiddikkopje plant zich sinds 2009 weer voort in Nederland, en breidt zich dankzij klimaatverandering hard uit. Vanaf 2018 is hij officieel als standvlinder in ons land bijgeschreven. De eerste tien jaar werd hij..

Lees verder 10 oktober 2019   5 dgn oud

Het is in het herfstbos momenteel zo gek nog niet, want tijdens paddenstoelenexcursies worden flink wat paddenstoelen gerapporteerd. Vooral in het westen van het land is veel regen gevallen. Er wordt gezegd dat in het binnenland..

Lees verder 9 oktober 2019   6 dgn oud

De familietentoonstelling ‘Waal Onder’ heeft sinds de opening al duizenden bezoekers naar museum De Bastei in Nijmegen getrokken. ‘Waal Onder’ brengt het leven van maar liefst veertig soorten inheemse vissen in beeld, waarvan..

Lees verder 9 oktober 2019   6 dgn oud

Tijdens de internationale vogelteldag de Euro Birdwatch, afgelopen zaterdag, is de spreeuw het vaakst geteld. In totaal vlogen er 159.905 spreeuwen over ons land. De kolgans eindigde op de tweede plaats, gevolgd door de vink. In..

Lees verder 8 oktober 2019   1 week oud

Woon jij in Noord-Brabant en wil je meer leren over het monitoren van de plaatselijke visstand en waterplanten? Meld je dan aan voor een van de excursies, georganiseerd vanuit het Waarnemersnetwerk Noord-Brabant. Ook in het najaar..

Lees verder 8 oktober 2019   1 week oud

In het Nationaal Pak Zuid-Kennemerland wordt sinds 2013 onderzoek gedaan naar nestbouw en -succes van diverse soorten broedvogels. Hierbij werd een opvallende ontdekking gedaan over het verschil in gebruikt nestmateriaal tussen de..

Lees verder 8 oktober 2019   1 week oud

Wat kunnen wormen, sluipwespen, galmuggen en lieveheersbeestjes betekenen voor de landbouw? Om een antwoord op die vraag te krijgen, participeert de provincie Noord-Brabant in het FABulous Farmers-project. Via natuurlijke..

Lees verder 7 oktober 2019   1 week oud

Met de GrowApp timelapse-video’s wordt duidelijk dat de herfst van 2019 later dan de voorgaande twee jaar op gang komt. De herfstkleuring begint wel eerder dan in het zeer late 2016. De komende dagen en weken verkleurt Nederland...

Lees verder 7 oktober 2019   1 week oud

Er zijn mensen die een hekel hebben aan klimop en vinden dat deze veel te veel wordt gebruikt in tuinen en openbaar groen. Insecten zijn er echter groot fan van, want zo laat in het jaar is er niet veel nectar en stuifmeel te..

Lees verder 7 oktober 2019   1 week oud

Natuurinclusief bouwen: je hoort het gelukkig steeds vaker, maar het is nog lang niet de norm. Daar willen Natuur en Milieu Overijssel, de Provincie Overijssel en Vogelbescherming Nederland verandering in brengen. Dit doen we..

Lees verder 6 oktober 2019   1 week oud