Natuurberichten

Pagina 129 van 923 - 9222 Resultaten

Door de zeer hoge temperaturen breekt het hoofdseizoen van het elzenpollen al aan. De piek van de eerste bloeiwaarnemingen verwachten we rond 6 februari, ongeveer een maand vroeger dan normaal. Mensen met elzenpollenallergie..

Lees verder 28 januari 2018   1 jaar oud

‘Dood hout leeft’ was tegen het eind van de twintigste eeuw een veel gehoorde kreet onder voorstanders van een meer natuurlijk bosbeheer. En ze werden op hun wenken bediend, zij het op veel plaatsen schoorvoetend. Dit natuurbeheer..

Lees verder 26 januari 2018   1 jaar oud

Het Groote Veld is het grootste natuur- en bosgebied van Oost-Gelderland. Op de zuidwestflank van dit gebied ontspringt een beekje, de Onderlaatse Laak. In 2009 hebben Natuurmonumenten, Waterschap Rijn en IJssel en Provincie..

Lees verder 26 januari 2018   1 jaar oud

In 2016 is het NEM Meetnet Verspreidingsonderzoek Bunzing & Boommarter (BuBo) van start gegaan. Dit onderzoek richt zich op het in beeld brengen (letterlijk) van bunzing en boommarter in ‘witte gebieden’: gebieden waar beide..

Lees verder 25 januari 2018   1 jaar oud

Afgelopen zomer bleek uit tellingen in de Krimpenerwaard een zeer sterke achteruitgang van de groene glazenmaker: maar liefst 90 procent vergeleken met 2016. Deze zeldzame en beschermde libel is gebonden aan sloten met..

Lees verder 25 januari 2018   1 jaar oud

De afgelopen maanden moest de regenjas vaker aan dan uit vanwege de hevige neerslag. Deze neerslag leidde niet alleen tot hoogwaterstanden in de rivieren, maar ook voor wateroverlast in sommige Nederlandse steden. Hoe kunnen we..

Lees verder 25 januari 2018   1 jaar oud

Herfst en lente zijn de beste seizoenen voor mossen, maar tijdens zachte periodes in de winter staan de meeste mossen er ook mooi bij. Er zijn veel paddenstoelensoorten die van levende of dode mossen leven, bijvoorbeeld..

Lees verder 24 januari 2018   1 jaar oud

De Europese Habitatrichtlijn biedt bescherming aan een groot aantal planten- en diersoorten. De lijst van beschermde libellen is grotendeels in de jaren '80 vastgesteld maar is ondertussen verouderd. Beken en rivieren in het..

Lees verder 24 januari 2018   1 jaar oud

Jaarlijks tellen tienduizenden mensen de vogels in hun tuin, allemaal tegelijk in één weekend, al 15 jaar lang. De Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek is in die 15 jaar tijd..

Lees verder 23 januari 2018   1 jaar oud

Door het intensieve gebruik van ons land worden bermen en groenstroken, in het buitengebied en in steden en dorpen, steeds belangrijker voor vlinders, bijen en biodiversiteit in het algemeen. De waarde voor bestuivers staat en..

Lees verder 22 januari 2018   1 jaar oud