Natuurberichten

Pagina 129 van 1532 - 15316 Resultaten

Falco subbuteo. Boomvalk

Boomvalk begint met broeden en glassnijder vliegt volop...

Lees verder 26 mei 2023   10 mnd oud
Bloeiende bosranden: bron van biodiversiteit

Bloeiende bosranden gaan de komende jaren steeds meer opvallen. In de afgelopen vijf jaar heeft Staatsbosbeheer op zo’n tweehonderd locaties in de Flevolandse bossen de harde grens tussen bos en landbouwgrond natuurlijker en meer..

Lees verder 25 mei 2023   11 mnd oud
Een mannetje van de zwarte heidelibel is te herkennen aan het vele zwart

De zwarte heidelibel is onze kleinste echte libel en de uitgekleurde mannetjes zijn met hun zwarte kleur niet met andere libellen te verwarren. Lange tijd was er weinig aandacht voor deze soort, want hij was wijdverspreid en heel..

Vogelkersheksenbezem

De Vogelkersheksenbezem is een schimmelsoort die je alleen in het voorjaar kan tegenkomen. De afgelopen dagen is deze soort verspreid over Nederland veel waargenomen. Als je een zoekbeeld hebt, kan het makkelijk zijn om ze te..

Lantaarntje

Zoek naar lantaarntjes en rupsen vermomd als vogelpoepjes...

Grote modderkruiper

Waar heb je als vis het minste last van andere vissen? Dat heeft de grote modderkruiper goed bekeken: in sloten met veel planten en een dikke laag slib. In heel droge periodes kan deze vis zelfs – de naam zegt het al – een tijdje..

Lees verder 24 mei 2023   11 mnd oud
Duinlandschap Terschelling (beeld in overleg te gebruiken, contact communicatie.esg@wur.nl)

Door klimaatverandering stijgt niet alleen de temperatuur van de lucht, ook de bodem wordt warmer. Wetenschappers van Wageningen University & Research hebben onderzocht hoe de bodemtemperatuur in Nederland de komende dertig jaar..

Avondkoekoeksbloem

Avondkoekoeksbloem straalt ’s avonds en lokt hongerige nachtvlinders. ..

Huismus

Meer lummelen, minder werk in de tuin, tóch een mooie tuin en winst voor vogels en insecten. Dat is nou vogelvriendelijk tuinieren. Benieuwd wat u allemaal níet hoeft te doen dit voorjaar?..

Lees verder 23 mei 2023   11 mnd oud
grote roodoogjuffer - primair

Het voorjaar is de tijd voor de juffertjes. In mei en juni zijn deze veel te vinden. Een daarvan is de grote roodoogjuffer die, zoals de naam al verklapt, te herkennen is aan de dieprode ogen. Onmiskenbaar in het voorjaar, maar in..

Lees verder 23 mei 2023   11 mnd oud