Natuurberichten

Pagina 6 van 952 - 9516 Resultaten

In 1926 werd de laatste Nederlandse naamlijst van bladvlooien gepubliceerd. Dit is opvallend, omdat diverse soorten economisch van belang zijn. In het laatste nummer van de Nederlandse Faunistische Mededelingen wordt deze lacune..

Lees verder 4 februari 2020   2 wkn oud

De mol is een zoogdier dat niet vaak in de spotlight staat. Wat weten we eigenlijk over de mol? De mol komt (bijna) overal in Nederland voor, maar waar precies? De Zoogdiervereniging, Vroege Vogels, Natuurpunt en de Jaarrond..

Lees verder 4 februari 2020   2 wkn oud

Vorig najaar werd Kleurkeur geïntroduceerd. Met Kleurkeur, onderdeel van Groenkeur, kunnen opdrachtgevers en opdrachtnemers actief aan de slag met een beheer van bermen en groenstroken waarbij nadrukkelijk rekening wordt gehouden..

Lees verder 3 februari 2020   2 wkn oud

Uit een nieuw onderzoek in opdracht van de provincie Flevoland blijkt dat het hoge aantal grote grazers in de Oostvaardersplassen tot grote ecologische schade heeft geleid. Tussen 1997 en 2016 zijn in het droge deel van het gebied..

Lees verder 3 februari 2020   2 wkn oud

Het duurt nog even voor de lente komt, maar IVN Oisterwijk kijkt er al reikhalzend naar uit. Aan het begin van de lente hoopt de Vogelwerkgroep weer meer zwaluwen te mogen begroeten. “Het zijn belangrijke vogels, waar er steeds..

Lees verder 3 februari 2020   2 wkn oud

Op de Biltse Rading in Utrecht is gestart met de aanleg van een faunapassage. De tunnel verbindt de natuur in de regio straks met elkaar en vergroot de biodiversiteit. Dieren als egels, marterachtigen, vleermuizen, ringslangen,..

Lees verder 2 februari 2020   3 wkn oud

Nederland bestaat uit grote en kleine natuurgebieden, landbouwgronden, dorpen, steden en industrieterreinen. Over deze lappendeken liggen (spoor)wegen en kanalen. Daardoor is het voor veel dieren niet mogelijk vrij door het..

Lees verder 2 februari 2020   3 wkn oud

Vijftien nieuwe partners hebben zich aangesloten bij Bijenlandschap West-Brabant. Met 34 partners in totaal is het nu de grootste netwerkorganisatie voor bijen en bestuivers in Nederland. Tijdens de jaarlijkse netwerkbijeenkomst..

Lees verder 1 februari 2020   3 wkn oud

Dat onze wereld nog vol zit met geheimen over het leven blijkt maar weer eens. In het drukste park van Nederland is een groep van burgers en biologen op ontdekkingstocht gegaan. Het resultaat is een nieuwe soort: de sluipwesp..

Lees verder 1 februari 2020   3 wkn oud

Op 2 februari is het World Wetland Day. Wereldwijd besteden we op die dag extra aandacht aan het belang van wetlands. Het Caribisch Nederlandse eiland Bonaire is rijk aan wetlands. Bonaire is vooral bekend vanwege haar prachtige..

Lees verder 31 januari 2020   3 wkn oud