Natuurberichten

Pagina 8 van 1000 - 9994 Resultaten

Kerkuilen vliegen uit en nachtmerrie in bloei...

Lees verder 21 juni 2020   2 wkn oud

Een week nadat Naturalis Biodiversity Center de Oervondstchecker heeft overgenomen van FutureLand is er al een topvondst gemeld: een kaak van een grottenleeuw. In Nederland zijn zo'n veertig kaken van grottenleeuwen gevonden. De..

Lees verder 20 juni 2020   2 wkn oud

Dit jaar zitten er opvallend veel goudharders in de kornetvangsten van Wageningen Marine Research aan het strand van IJmuiden ter hoogte van IJmuiderslag. De goudharder is een zuidelijke soort die ten zuiden van het Kanaal zeer..

Lees verder 20 juni 2020   2 wkn oud

Vlasbekje bloeit en jonge lepelaars vliegen uit...

Lees verder 20 juni 2020   2 wkn oud

Vis- en vogeleiland Bliek in het Haringvliet blijkt anderhalf jaar nadat het is aangelegd volop ruimte te bieden aan allerlei soorten kustbroedvogels en vissen. Het zanderige, kale eiland met vele ondieptes is nog volop in..

Lees verder 19 juni 2020   2 wkn oud

Het Jaar van de Wilde Eend is ook een beetje het jaar van de Krakeend. Een eend die veel lijkt op de Wilde Eend, met een belangrijke uitzondering. Terwijl de Wilde Eend in aantallen achteruit gaat, neemt het aantal Krakeenden..

Lees verder 19 juni 2020   2 wkn oud

Zondag 14 juni werd de eerste jonge levendbarende hagedis gesignaleerd in een Zuid-Limburgse mergelgroeve. Dat is extreem vroeg in het jaar. Normaal gesproken worden de meeste pasgeboren jongen van dit reptiel pas rond half juli..

Lees verder 19 juni 2020   2 wkn oud

Speerdistel begint met bloeien en tweede nest spreeuw vliegt uit...

Lees verder 19 juni 2020   2 wkn oud

De kleine vos is een zeer algemene vlinder die ook in tuinen veel wordt gezien. De laatste jaren waren de aantallen echter laag, zeker in het zuiden van het land. Ook dit voorjaar was de vlinder maar weinig aanwezig, tot ze..

Lees verder 18 juni 2020   2 wkn oud

Elk kwartaal zijn in het blad Zoogdier achtergrondartikelen te lezen over bescherming van en onderzoek naar in het wild levende zoogdieren. Het zomernummer biedt inzicht in het volgen van de vleermuistrek, gebruik van..

Lees verder 18 juni 2020   2 wkn oud