Natuurberichten

Pagina 8 van 922 - 9217 Resultaten

De oranje luzernevlinder is een trekvlinder die ieder jaar, maar wel in wisselende aantallen, naar Nederland komt. Ze planten zich hier voort en de nakomelingen trekken aan het einde van het jaar weer terug naar het zuiden. Op dit..

Lees verder 19 september 2019   3 wkn oud

Wateroverlast, verdroging, bodemverzuring, mineralengebrek, verlies van planten en dieren, ziekten en plagen bij bomen, verlies van identiteit door vervlakking van landschappelijk erfgoed; voorbeelden van landschappelijke..

Lees verder 18 september 2019   4 wkn oud

Voor de meeste mensen zit het er weer op, maar voor de vogels is hij net begonnen: de vakantie. De vogeltrek is alweer enkele weken onderweg. In Nederland kun je het roodborstje het hele jaar rond zien. Toch is het roodborstje wel..

Lees verder 18 september 2019   4 wkn oud

Reuzendikhoeden, giganten van tweemaal de normale doorsnede, worden gevonden langs de IJssel tegenover Deventer. Dit is het tweede jaar op rij dat deze dikhoed er wordt aangetroffen. Het is een zeldzame soort, ernstig bedreigd en..

Lees verder 18 september 2019   4 wkn oud

Menig berm kleurt momenteel geel door onder andere Bezemkruiskruid en de wilde variant van Pastinaak. Beide soorten lijken dit jaar in grotere aantallen te verschijnen dan eerdere jaren. Vermoedelijk profiteren ze van de warmte en..

Lees verder 17 september 2019   4 wkn oud

Onderzoekers vonden bij een aantal groepen Nederlanders grote verschillen in soortenkennis van inheemse dieren. Basisscholieren, volwassenen en biologie-professionals herkenden uit 27 soorten bijna alle zoogdieren, maar vogels en..

Lees verder 17 september 2019   4 wkn oud

Buiten slapen is niet erg behaaglijk in de herfst en winter. Vogels nemen hun maatregelen om dat te verdragen, maar wij kunnen ze een handje helpen door nu nestkasten schoon te maken of een nieuwe op te hangen...

Lees verder 17 september 2019   4 wkn oud

Een bijzondere boom met een spannend, bijzonder verhaal. Dat is de heksenboom van Zwarte Kaat in het Brabantse Bladel. De boom dingt namens Noord-Brabant mee voor de titel ‘Boom van het Jaar’. ..

Lees verder 17 september 2019   4 wkn oud

Op 11 september 2019 overleed Frater Willibrordus. Jarenlang was hij op zondagochtend met een bijdrage aan de Fenolijn te horen in het radioprogramma Vroege Vogels op NPO1. Hij genoot van de natuur en was in staat om anderen te..

Lees verder 16 september 2019   1 maand oud

Goed nieuws uit de polder Groot Mijdrecht Noord-Oost: er zijn genoeg broedende vogelparen gespot bij de laatste broedvogelmonitoring. De aanleg van een vispassage is de kroon op het werk bij de ontwikkeling van dit 17 hectare..

Lees verder 16 september 2019   1 maand oud