Natuurberichten

Pagina 1175 van 1208 - 12075 Resultaten

bever

Sinds 1988 komen er weer bevers voor in ons land, nadat deze soort lange tijd geleden was uitgestorven. De afgelopen jaren zijn op diverse plaatsen dieren uitgezet, zoals in de Biesbosch, de Gelderse Poort, Flevoland en in het..

Lees verder 30 augustus 2008   13 jaar oud
weeskind klein

Al voor het vierde jaar wordt de nationale nachtvlindernacht georganiseerd. Honderden mensen gaan vrijdagavond 29 augustus met behulp van speciale lampen en ‘geheime’ strooprecepten nachtvlinders lokken. Dit jaar wordt het extra..

Lees verder 29 augustus 2008   13 jaar oud
Citroenkwikstaart

Op vrijdag 22 augustus bezocht Menno Hornman de Ooijpolder om te gaan vogelen. Hij had van tevoren niet kunnen vermoeden dat hij deze avond een bijzondere waarneming zou doen. ..

Lees verder 29 augustus 2008   13 jaar oud
boorplatform

Vleermuizen blijken zich ook op zee te begeven. Op offshore-platforms in het Nederlands deel van de Noordzee worden regelmatig vleermuizen gesignaleerd. Dit blijkt uit een publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Lutra van..

Lees verder 28 augustus 2008   13 jaar oud
Maashorst grasland Melman

Het gebied van de Maashorst in Noord Brabant is een omvangrijk natuurgebied ten noorden van Uden. In de jaren 70 was dit gebied in gebruik als bos en intensief landbouwgebied. Inmiddels is het een van de vele..

Lees verder 28 augustus 2008   13 jaar oud
lepelaar

Wie nu naar de Oostvaardersplassen gaat heeft grote kans daar her en der groepjes lepelaars te zien. Oude en jonge vogels verzamelen zich voordat ze eerdaags aan hun trektocht naar Banq d’Arguin in Mauritanië beginnen. Daar..

Lees verder 27 augustus 2008   13 jaar oud
boomblauwtje

Het boomblauwtje, een dagvlindertje, is momenteel volop te zien in de tuin, op de bloemknoppen van de klimop. Zoek niet naar het blauwe vlindertje, maar naar eitjes en de groene rupsen...

Lees verder 27 augustus 2008   13 jaar oud
kemphaan, wikipedia, GNU Free Documentation License

Tijdens het vogelfestival afgelopen weekend werd de Vogelbalans 2008 aan het publiek gepresenteerd. Een belangrijke conclusie is dat het slecht gesteld is met bijna één op de twee vogelsoorten van de Rode Lijst. Kemphaan, velduil,..

Lees verder 26 augustus 2008   13 jaar oud
klein koolwitje klein

Op zaterdag 23 en zondag 24 augustus hebben meer dan 200 mensen in estafette het Pieterpad gewandeld van Pieterburen tot en met de Pietersberg. Er werden, ondanks het tegenvallende weer, duizenden vlinders geteld in deze doorsnede..

Lees verder 26 augustus 2008   13 jaar oud
vleermuisonderzoek

Op 30 augustus wordt in heel Europa de jaarlijkse Nacht van de Vleermuis gehouden. Doe ook mee!..

Lees verder 25 augustus 2008   13 jaar oud