Natuurberichten

Pagina 1361 van 1529 - 15290 Resultaten

jonge grijze zeehond, www.zoogdiervereniging.nl

2010 is het Jaar van de Biodiversiteit. Dit leidt ongetwijfeld weer tot veel alarmerende berichten in de media over hoe slecht het gaat met de natuur. Maar zijn die alarmbellen voor wat het de zoogdieren in Nederland betreft wel..

Lees verder 11 mei 2010   13 jaar oud
Boomvalk

De komende dagen zijn voor vogelaars de mooiste dagen van het jaar. Immers, in deze tijd arriveren de laatste voorjaarsgasten en raakt het Nederlandse arsenaal aan broedvogels compleet. Een oosten- of zuidoostenwindje zou daarbij..

Lees verder 11 mei 2010   13 jaar oud
Gevlekte aronskelk

Eind april begin mei is de bloeitijd van de Gevlekte aronskelk. De bloeiwijze van de Gevlekte aronskelk is in meerdere opzichten bijzonder. Wanneer de plant in bloei staat is bijvoorbeeld niet direct te zien, maar te voelen. Ook..

Lees verder 10 mei 2010   13 jaar oud

Mensen die nu denken een grote parelmoervlinder te zien, zien zeer waarschijnlijk de tauvlinder. Deze vlinder is een typische soort van beukenbossen. De mannetjes van deze nachtvlinder zijn groot en oranje en vliegen overdag..

Lees verder 10 mei 2010   13 jaar oud
Koolmees voert jong

In dit seizoen brengen mensen met de beste bedoelingen veel hulpeloos lijkende jonge zoogdieren en vogeltjes bij de opvangcentra binnen. Vaak zijn deze jonge dieren echter niet hulpeloos, de ouders zijn nog gewoon in de buurt. Dus..

Lees verder 9 mei 2010   13 jaar oud
ringslang op Gouwzeedijk

Tijdens een excursie van de IVN afdeling Waterland is de meest noordelijke vindplaats van ringslangen op de voormalige Zuiderzeedijken ontdekt. Het betreft de dijk van de Gouwzee tussen Marken en Monnickendam. Noordelijker langs..

Lees verder 9 mei 2010   13 jaar oud
Zomertortel (Foto: IVN Vecht & Plassengebied)

Er zijn soorten die het goed doen in ons land, andere soorten doen het daarentegen ronduit slecht. De zomertortel is zo'n soort van de laatste categorie, helaas!..

Lees verder 8 mei 2010   13 jaar oud

De huidige strategie van muskusrattenbestrijding heeft veel nadelen, onder andere voor de natuur. Er zijn alternatieven voor de huidige wijze van bestrijding, maar daar is weinig veldonderzoek naar gedaan. Hoogste tijd dus voor..

Lees verder 8 mei 2010   13 jaar oud
Bloei vossenstaart gras detail

Het graspollenseizoen begint op gang te komen. In Limburg begon het pollenseizoen op 29 april en van daaruit komen de grassen langzamerhand in heel Nederland in bloei tot ze 29 mei in heel Nederland in bloei staan. Dit is de..

Lees verder 7 mei 2010   13 jaar oud
Cetti's zanger, wikipedia,  GNU Free Documentation License

De zeldzame Cetti’s zanger zet zijn opmars in de Biesbosch voort. In dit Natura 2000-gebied en nationaal park zijn dit jaar al bijna 250 territoria vastgesteld, nadat in 2006 voor het eerst sinds lange tijd een broedgeval werd..

Lees verder 7 mei 2010   13 jaar oud