Natuurberichten

Pagina 3 van 1517 - 15164 Resultaten

Rivieren-recreatie. brug bij Nijmegen

De gezamenlijke natuurorganisaties zijn diep teleurgesteld dat Nederland komende maand alsnog tegen de Europese Natuurherstelwet gaat stemmen. Het kabinet komt met dit besluit precies op de dag dat het Europese Milieuagentschap..

Vlinderwaarschuwing - primair

Er zijn al vlinders gezien dit jaar. Op zonnige dagen waren vooral vlinderoverwinteraars actief. De weersverwachting voor 14 maart spreekt van lenteachtige temperaturen en veel zon. Als de verwachting uitkomt, zal vandaag de..

Adder

Adders komen uit winterslaap en weidehommelkoninginnen zoeken plek voor nieuwe kolonie...

Clio Recurva

Zeebioloog Katja Peijnenburg heeft de golvende zeevlinder, een bijzondere soort planktonslak, genomineerd als weekdier van het jaar. Een verkiezing van het LOEWE Centre for Translational Biodiversity Genomics en het Senckenberg..

egel uit winterslaap eind januari 2023

Sommige egels worden wakker en slanke sleutelbloem raakt in bloei...

Lees verder 13 maart 2024   5 dgn oud

Na jaren van afwezigheid is de oehoe weer terug voor de camera’s van Beleef de Lente. Het is de lievelingsvogel van velen. Inmiddels heeft de oehoe haar vierde ei gelegd en dit is live te volgen via de website. Beleef de Lente van..

Rood dijkzonnetje (Blastenia crenularia) op graniet op de Markermeerdijk

Op de nieuwe Rode Lijst van bedreigde korstmossen staan veel soorten in een hogere bedreigingscategorie dan in de oude. Vijftien korstmossen die gebonden zijn aan natuursteen op dijken verloren veel leefgebied door de..

Lees verder 13 maart 2024   5 dgn oud
Aanplant Agroforestry op Dairy Campus (exclusief eenmalig WUR)

Donderdag 7 maart is op Dairy Campus in Leeuwarden met de aanplant van een smaakvolle voederhaag gestart. We doen dit ten behoeve van onderzoek naar het knabbelgedrag van melkvee. Bezoekers krijgen in de toekomst goed zicht op het..

Rosse woelmuis

Een voedselbos is een ecosysteem waar voedselproductie uit een diverse polycultuur samen zou moeten gaan met hoge natuurwaarden. Er is nog weinig bekend over de relatie tussen voedselbossen en zoogdierpopulaties. Losse..

aanwasboring lariks

Tijdens een recente houtmeetkundige inventarisatie stuitte bosbeheerder Robbin bij een aanwasboring in een Japanse lariks op duidelijke tekenen van droogtestress. De droge zomers van 2018 en 2019 hadden voor een flinke afname in..