Natuurberichten

Pagina 3 van 853 - 8526 Resultaten

Zuid-Limburg is een bijzonder stukje Nederland. In de heuvels, op de plateaus en in de groene beekdalen komen soorten voor die nergens anders in Nederland zijn te vinden. De geel-zwarte vuursalamander, de illustere korenwolf en de..

Lees verder 27 november 2018   1 week oud

De prachtige wulp is een kustvogel én een weidevogel. Uit de nieuwe Vogelatlas die afgelopen week werd gepresenteerd, blijkt dat het met kustvogels en weidevogels niet goed gaat in Nederland. De oer-Hollandse wulp is dus op twee..

Lees verder 27 november 2018   1 week oud

De diana-uil staat te boek als een vrij zeldzame vlinder, maar de laatste jaren worden er veel meer gezien dan vroeger. Ook dit jaar is de diana-uil veel gemeld, maar de soort breidt zich niet echt uit. Alleen uit de provincie..

Lees verder 26 november 2018   1 week oud

Om boeren te kunnen helpen natuurinclusiever te gaan boeren, is het nodig om te begrijpen wat een rol speelt bij hun keuzes. Een nieuwe brochure geeft tips. ..

Lees verder 26 november 2018   1 week oud

Een paar jaar geleden bevonden de rupsen van de dennenprocessierups zich nog aan de grens van Frankrijk met België. Het is daarom niet uitgesloten dat de dennenprocessierups zich inmiddels ook in België of zelfs in het zuiden van..

Lees verder 25 november 2018   2 wkn oud

Een completere natuur met ruimte voor dode grote dieren is waar Dood doet Leven naar streeft. De afgelopen jaren zijn er voorbeeldprojecten gestart en is onderzoek gedaan. Ook in de landen om ons heen. Samen met onze collega's van..

Lees verder 25 november 2018   2 wkn oud

Een platonische verhouding? Nee, een elementaire! Al het leven op aarde is opgebouwd uit dezelfde set van onmisbare elementen. Zo is koolstof (aangegeven met een hoofdletter C), belangrijk voor onze energievoorziening in de vorm..

Lees verder 24 november 2018   2 wkn oud

Duizenden vogelaars gingen drie jaar lang op pad om alle vogels in Nederland systematisch in kaart te brengen. Het resultaat wordt op 24 november gepresenteerd in het nieuwe boek ‘Vogelatlas van Nederland’. De publicatie maakt..

Lees verder 24 november 2018   2 wkn oud

Wikipedia is na google de meest gebruikte website ter wereld. Wat je ook zoekt, je komt bijna altijd uit bij deze digitale encyclopedie. Dat geldt ook voor zoekopdrachten over planten en dieren. Bij die teksten staan vaak mooie en..

Lees verder 23 november 2018   2 wkn oud

In januari 2019 gaat de provincie Zuid-Holland samen met de Dierenbescherming van start met een pilot om ganzen op een diervriendelijke manier te verjagen bij twee agrarische ondernemingen, zonder afschot. Woon jij in de omgeving..

Lees verder 23 november 2018   2 wkn oud