Natuurberichten

Pagina 9 van 1568 - 15678 Resultaten

In Nederland zijn 4,5 miljoen tuinen waarvan de gezamenlijke oppervlakte meer dan tien keer zo groot is als De Hoge Veluwe. Samen vormen onze tuinen het grootste natuurgebied van Nederland: Nationaal Park 'Alle Tuinen'. En dat..

Geul met omgevallen boom

WWF Europe heeft op 2 juli 2024 het rapport Rivers2Restore gelanceerd. Dit rapport beschrijft 11 casestudies in Europa waarbij het herstellen van de natuurlijke vorm en stroom van rivieren en het opnieuw verbinden met hun..

Gestippelde houtvlinder

Ga jij ook nachtvlinders kijken tijdens de Nationale Nachtvlindernacht? Wie weet maak je wel kennis met deze vlinders!..

Lees verder 5 juli 2024   3 wkn oud
De jubileumdag was goed bezocht

Vrijdag 28 juni hadden we een prachtige dag met de viering van het jubileum van het Netwerk Ecologische Monitoring. Met een kleine 200 mensen vierden we het 25-jarig bestaan van deze unieke samenwerking in het LEF Future Centre..

Driekleureekhoorn

Vanaf 1 juli 2024 is de huis- en hobbydierenlijst van kracht en mogen er nog maar dertig soorten zoogdieren als huisdier gehouden worden. Hierdoor wordt het in de toekomst niet meer mogelijk om veel soorten exotische zoogdieren te..

Dagpauwoog - primair

Na wekenlang maar erg weinig vlinders te hebben gehad, komen nu de zomergeneraties los. De koolwitjes zijn er eindelijk weer en ook lijkt het een prima zomer te worden voor atalanta en dagpauwoog. Ga op pad de komende weken en..

Mentha aquatica Watermunt

Deze vijverplant lokt insecten naar je tuin en wat zijn toch die piepkleine vlindertjes?..

Vuursalamander

Om de twee weken portretteert Sander Turnhout een planten- of diersoort voor wie ‘het lot van de dodo’ dreigt. Deze week: de vuursalamander, een fabelachtig amfibie die bijna geheel uit Nederland verdwenen is. Maar een..

Lees verder 3 juli 2024   3 wkn oud
Kiwikuil (eenmalig exclusief wmr)

De vissers zijn misschien wel de meest ‘klassieke’ gebruikers van de Noordzee. Het is ook de groep voor wie het verschil tussen hoe het was en hoe het zal zijn het grootst is. Zeker nu de ruimteclaim van windparken en..

Een voorbeeld van agroforestry

De provincie Utrecht stelt dit jaar 250.000 euro beschikbaar voor het aanleggen van agroforestry, ook wel boslandbouw genoemd. Hiermee stimuleert de provincie de aanleg van agroforestry en voedselbossen in het landelijk gebied...