Natuurberichten

Pagina 1 van 983 - 9825 Resultaten

De afgelopen weken werden in het Limburgse Belfeld honderden witte Beekmijtertjes gevonden. Belfeld is pas de tweede plaats in Nederland waar deze variant van dit waterminnende zwammetje werd gevonden. Ook in de rest van Europa..

Lees verder 27 mei 2020   57 min oud

Voor veel biogeografische studies naar plantengroepen is materiaal van over de halve wereld nodig. Zelfs buiten coronatijd is het verzamelen hiervan amper te doen. Gelukkig lukt het steeds beter om ook oude, lang geleden in verre..

Lees verder 27 mei 2020   2 uur oud

Wist je dat planten een uniek verhaal vertellen over de cultuurhistorie van jouw stad, en dat ze tegelijkertijd een blik geven in de toekomst van de Nederlandse flora? Je ontdekt het met de kersverse Stadsflora van de Lage Landen...

Lees verder 27 mei 2020   6 uur oud

Een consortium van bijna twintig organisaties en gemeenten gaat de komende twee jaar onderzoek doen naar de maatschappelijke impact van de eikenprocessierups en een betere monitoring en beheersing van de rups. De nieuwe inzichten..

Lees verder 27 mei 2020   8 uur oud

De laatste jaren worden steeds vaker UV-filters afkomstig van zonnebrandcrème in kustwater aangetoond. Deze UV-filters lijken het koraal nog verder te verzwakken dan het al is, waardoor het opgewarmde zeewater het koraal nog meer..

Lees verder 27 mei 2020   11 uur oud

Bloeiende hei en uitvliegende tjiftjaf...

Lees verder 27 mei 2020   11 uur oud

LandvanWaarde is een nieuw model voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer in Nederland. Het is ontstaan vanuit de conclusie dat het niet goed gaat met de biodiversiteit in het boerenland en dat de bestaande subsidiesystematiek..

Lees verder 26 mei 2020   21 uur oud

Het jaar 2020 is nog niet eens halverwege, en nu al is er een record gebroken. In de Braziliaanse Amazone werd dit jaar een natuurgebied van 120.000 hectare ontbost: een gebied groter dan de Veluwe! Dit is een toename van ruim 55..

Lees verder 26 mei 2020   1 dag oud

Bereid u vast voor op het vinden van een jonge vogel, die eruit ziet alsof hij beter in het nest was gebleven. Van mei tot juli wordt Vogelbescherming namelijk platgebeld met de vraag: wat moet ik doen met een gevonden vogeltje?..

Lees verder 26 mei 2020   1 dag oud

Op steeds meer plekken in Nederland plant men bomen en struiken die voedsel of andere waardevolle producten opleveren. Denk aan walnoten, hazelnoten, kastanjes en fruit zoals rode bes en honingbes. Maar ook populieren om kisten of..