Natuurberichten

Pagina 7 van 916 - 9151 Resultaten

De komende weken zullen de laatste werkzaamheden in en om het Wooldse Veen uitgevoerd worden. Het gaat om het dempen van sloten en het leggen van duikers, het inrichten van enkele voormalige landbouwpercelen, het plaatsen van..

Lees verder 23 augustus 2019   4 wkn oud

Vier zeearenden zijn sinds eind mei 2019 door de Werkgroep Zeearend voorzien van een GPS-zender: twee in Flevoland en twee in Krammer-Volkerak en Biesbosch. Daarmee kunnen de jonge vogels de komende jaren worden gevolgd, als ze op..

Lees verder 23 augustus 2019   4 wkn oud

Op 30 juli werd tijdens veldwerk in de bebouwde kom van Ede een vrouwtje van de Anthidium septemspinosum aangetroffen, een wilde bij die niet eerder in ons land werd vastgesteld. Als Nederlandse naam wordt zwartpootwolbij..

Lees verder 23 augustus 2019   4 wkn oud

Uit onderzoek van Wageningen Marine Research blijkt dat mosselkwekers, natuurorganisaties, beleidsadviseurs bij de overheid en wetenschappers verschillende ideeën hebben over hoe de natuur functioneert, en hoe je moet omgaan met..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

We krijgen steeds vaker te maken met extremer weer ten gevolge van klimaatverandering. Tegelijkertijd staat de energietransitie voor de deur; we moeten omschakelen naar alternatieve brandstoffen. En dan neemt de biodiversiteit ook..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

Op verschillende plekken in Nederland zijn dit jaar zadellibellen opgedoken. Dit waren zwervers uit het zuidoosten. Ze zijn samen met de distelvlinders uit de omgeving van Israël gekomen. Tot nu toe waren er, als er al..

Lees verder 22 augustus 2019   4 wkn oud

Stierenkuilen bieden vestigingsplekken voor de zeldzame schoorsteenwesp Odynerus melanocephalus. Deze wesp gedijt in kruidenrijke natuurontwikkelingsgebieden, maar wil er dan wel graag een stukje bodemwoeling bij. In een..

Lees verder 21 augustus 2019   4 wkn oud

Staalsteeltjes zijn paddenstoeltjes waarvan de meeste soorten in groepjes in schrale, al dan niet drassige graslanden kunnen worden gevonden. Veel natuurliefhebbers hebben nog nooit staalsteeltjes gezien, want vrijwel alle soorten..

Lees verder 21 augustus 2019   4 wkn oud

We spreken met Henny Brinkhof die bezig is met aanplant van wilgen. Met gebruik van de provinciale subsidie wijstgronden heeft hij drie percelen van 6½, 3½ en 1 hectare wijstgrond aangekocht. Over het laatste perceel loopt de..

Lees verder 20 augustus 2019   1 maand oud

Ontiegelijk dik worden, daar zijn veel trekvogels nu druk mee. Ook in uw tuin zijn vogels bezig zich vol te eten. Want met voldoende brandstof aan boord kunnen ze hun lange reis zuidwaarts volbrengen. Daar is soms een..

Lees verder 20 augustus 2019   1 maand oud