Natuurberichten

Dossier: Ecosysteemdiensten

Ecosysteemdiensten zijn de vele baten van de natuur voor de mens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan drinkwater, constructiehout, kustbescherming, bestuiving, verkoeling in de stad en recreatie in de natuur. Nature Today publiceert artikelen over ecosysteemdiensten en de bescherming ervan.

Rode geuzen en rietorchissen op Slikken van de Heen.

Hoe zet je de natuur weer aan? Kan dat nog wel in het volle Nederland? Hoe doe je dat als belangrijke soorten voorgoed uitgestorven zijn? Ook in Nederland is ruimte voor wilde, autonome natuur die zélf, via natuurlijke processen,..

Lees verder 19 november 2023   4 mnd oud
Mangroven

"Een gratis oplossing voor het klimaatprobleem graag", stond woensdag 8 november groot op de voorpagina van de Volkskrant. Uit onderzoek van I&O Research blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders weliswaar stevig beleid..

Lees verder 17 november 2023   4 mnd oud
Uur U Groningen - primair

De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat kan angst inboezemen, maar ook hoop geven. Om de crisis op het gebied van klimaat en biodiversiteit te keren, moet alles overal anders. In Zuidoost-Groningen gaan we in gesprek met de..

Lees verder 16 november 2023   4 mnd oud
Kruidenrijk grasland

De overheid moet voortvarender handelen om grote ruimtelijke problemen op te lossen. Vogelbescherming roept daarom samen met acht maatschappelijke organisaties op tot de aankoop van grond. Deze zogenaamde landschapsgronden kunnen..

Lees verder 14 november 2023   5 mnd oud
Kastanjeboleet primair

Door klimaatdoelstellingen en de biodiversiteitscrisis staan bossen volop in de aandacht. Daarbij gaat het vaak om het aantal hectares bos. Maar bossen hebben ook een eigen flora en fauna met kenmerkende soorten. Kruiden, mossen..

Lees verder 14 november 2023   5 mnd oud
Fluitenkruid

Storm, regen en prachtige herfstkleuren van het blad dat nog niet van de bomen is gewaaid. De nodige stoepplantjes bloeien onverdroten voort, en er is meer: nabloei van planten die hun hoofdbloei in een ander seizoen hebben...

Lees verder 12 november 2023   5 mnd oud

Onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) wijst uit dat er op Bonaire potentie is om Nature-based Solutions (natuurlijke oplossingen) te gebruiken tegen de gevolgen van klimaatverandering. Naar verwachting gaat er vaker..

Lees verder 10 november 2023   5 mnd oud

Een coalitie van 13 partijen waaronder ARK, de ANWB, het Wereld Natuur Fonds, De Jonge Klimaatbeweging, Scouting Nederland en Natuurmonumenten roept de politiek op om meer natuur en ruimte voor recreatie leidend te laten zijn bij..

Lees verder 5 november 2023   5 mnd oud
Rivieren recreatie brug bij Nijmegen

Met de lancering van het 'Manifest Ruimte voor Levende Rivieren' doet een coalitie van 13 partijen waaronder de ANWB, het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), De Jonge Klimaatbeweging, Scouting Nederland en Natuurmonumenten een dringende..

Lees verder 3 november 2023   5 mnd oud
Een jonge haagbeuk, geplant in een nieuw bos in Noord-Brabant.

De komende maanden komt er naar verwachting zo’n 250 hectare nieuw bos bij op Staatsbosbeheer-terrein. “We gaan weer veel nieuwe bomen planten en zetten in op spontane bosontwikkeling”, stelt programmadirecteur Bos & Klimaat..