Natuurberichten

Pagina 2 van 811 - 8106 Resultaten

Afgelopen week werd voor het elfde jaar het aantal muizen op de Veluwzoom gemonitord. Voor het eerst sinds de start in 2008 is er in het bos geen enkele muis gevangen. Op zich geen hele grote verrassing, want afgelopen herfst..

Lees verder 19 april 2018   1 week oud

Dagelijks krijgt de GGD veel vragen over de gezondheidseffecten van veehouderijen. Dit onderwerp krijgt ook veel aandacht in de media. Wat zegt de wetenschap over welke nieuwe ontwikkelingen er zijn, en wat nodig is om de..

Lees verder 19 april 2018   1 week oud

Teken kunnen naast de bekende lymebacterie veel meer ziekteverwekkers overbrengen. Om vast te stellen hoe vaak deze ziekteverwekkers na een tekenbeet tot ziekte leiden, begint het AMC vandaag samen met het RIVM aan een landelijk..

Lees verder 19 april 2018   1 week oud

Het was even wachten dit jaar, maar nu, tijdens de zonnige warme dagen half april, is het oranjetipje goed losgekomen. Af en toe is het zelfs de meest gemelde vlinder op de invoerportalen. Het is een echte voorjaarsvlinder, die we..

Lees verder 19 april 2018   1 week oud

Het kan niemand ontgaan zijn: het voorjaar is in alle hevigheid losgebarsten. Overal fluiten de vogels en zoemen de hommels. Nu is het ideale moment aangebroken om de verschillende soorten hommels te leren kennen. Er vliegen..

Lees verder 18 april 2018   1 week oud

Na jaren zonder succes, is het dit jaar raak: een paartje kauwtjes heeft één van de nestkasten van Beleef de Lente gekraakt. Een brutale actie van deze vogels met een slecht imago. Daardoor kunnen we nu 24 uur per dag het..

Lees verder 17 april 2018   1 week oud

Een belangrijk punt op de duurzaamheidsagenda’s van veel gemeenten is de klimaatbestendige stad. Nieuw hierin is hitte: hoe kunnen wij openbare ruimte zodanig vormgeven dat stadsbewoners geen overlast ervaren door hitte? Recent..

Lees verder 17 april 2018   1 week oud

In januari 2018 trof Andele Boorsma wormen met een opvallende rugstreep aan in de verwarmde kas van de Pompekliniek in Nijmegen. Het bleek de blauwe tuinplatworm Caenoplana coerulea, een exoot die niet eerder in ons land is..

Lees verder 17 april 2018   1 week oud

Het vlindervoorjaar is begonnen en de popoverwinteraars komen massaal tevoorschijn. Er komen bij De Vlinderstichting veel meldingen binnen van vliegende blauwtjes in de tuin die men niet op naam kan brengen. Dat is nu echter geen..

Lees verder 16 april 2018   1 week oud

Afgelopen maand is door ARK Natuurontwikkeling een boommarter vastgesteld in GrensPark Kempen~Broek. Met een cameraval werd het dier vastgelegd in een gebied van Natuurmonumenten. Het is de eerste zekere waarneming van een..

Lees verder 16 april 2018   1 week oud