Natuurberichten

Pagina 1479 van 1568 - 15678 Resultaten

spotvogel

Een typische vogel van de zomer: de spotvogel. Met zijn luidruchtige roep is hij in deze tijd van het jaar ook moeilijk te negeren. Maar let wel: de spotvogel kan maar liefst 35 andere soorten imiteren. Laat je dus niet bedriegen!..

distelvlinder klein

Voor veel vlinders is dit jaar een duidelijk beter vlinderjaar dan vorig jaar. Grote winnaar blijkt de distelvlinder, maar ook veel andere soorten hebben het goed gedaan. Met kleine parelmoervlinder en landkaartje ging het dit..

Rietorchis
Foto: Wout van der Slikke

Rietorchis is een van de algemenere soorten wilde orchideeën in ons land. Deze prachtige soort staat nu volop in bloei en is met zijn grote paarse bloemen haast niet te missen. Helaas blijkt dat geen garantie om aan maaimachine of..

Dwergstern

Het aantal dwergsterns dat op De Hors (Texel) broedt is groter dan ooit. Er zijn 202 nesten geteld. Daarnaast broeden er verspreid over de strandvlakte verschillende bontbekplevieren en zeer waarschijnlijk ook één of meer..

jonge dwergvleermuis

- Exclusief! Het hartverscheurende verhaal van een vleermuisjong dat zijn moeder was kwijtgeraakt. - Momenteel hebben vleermuizen jongen. Het gebeurt geregeld dat mensen jonge vleermuizen in huis of op het terras vinden en..

Kwartelkoning

Eind mei werd een simultaantelling gehouden om het landelijke aantal roepende kwartelkoningmannetjes op een rij te krijgen. Een eerste conclusie: veel kwartelkoningen in Drenthe, maar weinig langs de rivieren. ..

Akkerboterbloem vrucht gadget

Boterbloemen kent iedereen. Al wekenlang kleuren ze veel weilanden, bermen en dijken geel. Dat er verschillende soorten boterbloemen zijn, is minder bekend. De akkerboterbloem is misschien wel de minst bekende boterbloem van..

Lees verder 15 juni 2009   15 jaar oud
bruin zandoogje klein

De bruin zandoogjes zijn losgekomen. Afgelopen weken zijn de eerste vlinders uit hun pop gekomen en nu zijn ze volop te zien. Deze grote bruine vlinder zit zelden alleen, maar vaak met tientallen tot honderden bij elkaar. ..

Lees verder 15 juni 2009   15 jaar oud
adder

In opdracht van Vereniging Natuurmonumenten wordt het Deelerwoud in 2009 onder andere op reptielen geïnventariseerd. Het onderzoek is gestart in april van dit jaar en de eerste resultaten zijn zeer interessant. Naast de..

Lees verder 14 juni 2009   15 jaar oud
Eikenprocessierups in processie

De afgelopen dagen zijn voor het eerst eikenprocessierupsnesten aangetroffen in vier gemeenten in Drenthe: Meppel, Hoogeveen, Uffelte en Havelte. Hiermee breidt de rups zich weer verder naar het noorden uit. De gevonden locaties..

Lees verder 14 juni 2009   15 jaar oud